meg mutatására fognak lenni,. egy szoval ö mindenkor végben viszi azö szándékát. és minden dolog az ö nagyságának és mindenhatoságának fel magasztalására igyekezik.
3. Articulus. Hogy csak egy Isten vagyon.
K. Nincsené több egy Istennél?
F. Nincsen több egynél. lehetetlen is hogy több legyen.
K. Miért mondod azt hogy lehetetlen hogy több legyen?
F. Mert lehetetlen meg fogni. hogy két Istenek tellyeségel valo tekélletesek legyenek.
Magyarázat
A tellyeségel valo tekélletesnek. nem kel társának lenni. mivel társ nélkül lenni. az a tekélleteség., és akinek nincsen eza tekélletesége. avalami héjával vagyon., amely Isten pedíg valamely tekélleteség héjával volna. anem volna Isten tertull. Contra marci. libr 1. C. 3.
K. világos lévén hogy lehetetlen egy Istennél töbnek lenni. miért hát az emberek az egész világon, az elött annyi sok isteneket imádtak?
F. Az. azö elméjeknek vakságátol. és az ö sziveknek meg romlásátol volt. mellyeket avétek okoza nekik.
Magyarázat.
A bizonyos hogy régenten minden nemzetek. sok féle isteneket imádtanak, némellyek anapot, aholdat, a tsillagokot; némellyek az élö. vagy holt embereket. az Istenek közzé számlálták. a görögök, és a romaiak. sok féle utalatos dolgokot tartották isteneknek., romában, minden féle nemzeteknek isteneit imádták. ezt pedíglen nem csak a tudatlan., és közönséges nép cselekedé, hanem még atudosok. a philosophusok is mind egyaránt., miért szenvedtek akeresztények oly kegyetlen üldöztetéseket, három száz esztendeig.? nem egyébért, hanem azért. hogy tsak egy Istent vallottak lenni. szent agoston miért irta az ö csudálatos munkáját. de Civitate Dei. hanem azért hogy el ronttsa sokaságát. hamis isteneiknek. ugyan tsudálhattya az ember. mikor ennek akönyvnek elsö részit olvasa., hogy ez a szent annyit irt apogányok hamis isteneik ellen, de abban az idöben a tellyeségel szükséges
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 942)