K. Az Atya régibb hát a Fiunál. és a szent Léleknél, mint hogy ö tölle származnak.?
F. Nem régibb a más kettönél. mert az Atya nem volt soha egy szem pillantásíg is a fiu nélkül. és az Atya és a Fiu nem voltak egy szem pillantásig is a szent Lélek nélkül.
K. Hogy lehet ezt meg fogní?
F. Az Atya nem lehet egy szem pillantásíg is hogy magát ne üsmérje. és magát üsmervén. az ö Fiát, az öröktöl fogva valo igét szülte. Az Atya és a Fiu. nem lehet hogy egy mást ne szerese. és ebböl a szereteböl származik a szent lélek. st aug. serm. 117. de verbis Domini.
K. Lehetneé ezt az igazságot valamely hasonlatoságal. értelmesebbé tenned?
F. Igen távul valo hasonlatoság vagyon a teremptö. és a teremptet állatok közöt. mind azon által, ez, az elmédet segitheti, A világoság anaptol származik és anap eredete avilágoságnak. de mind azon által avilágoság ollyan régi. mint a nap. mert a nap nem lehet egy szem pillantásig is fényeség nélkül. azö fenyeségétöl származik avilágoság és ameleg. ez a hasonlatoság meg mutattya hogy vannak a természetben ollyan dolgok a mellyek ollyan régiek mint az eredet. a melytöl származnak de emeg nem mutattya az Isten szemellye közöt valo több hasonlatoságokot.
Masodik Rész. Az Istennek munkáirol.
Elsö Articulus. A világ teremptésiröl.
K. Az Isten hogy üsmértette meg magát magán kivül?
F. Az ö munkái által.
K. Mellyek az Isten munkáji.?
F A világ. az az. az ég, és a föld, és mind a valamit az égg és a föld magában foglal.
K. Az Atyaé, a Fiué, vagy a szent lélek teremtetteé a világot?
F A szent háromság., az Atya. a Fiu. és a szent lélek, mert valamit az Atya cselekeszik., a Fiu, és a szent lélek is cselekszi azt.
K Miért hát avilág teremptésit az Atya Istennek tulajdonittyák. valamint a hiszek egy Istenben vagyon. hiszek egy Istenben minden hato Atyában. menynek és földnek teremtöjében.?
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 945)