F. mert tsak akor kezdék érezni. atestnek. a lélek ellen valo fel támadását.. s. aug. de civit Dei. libr. 14. C. 17.
K Az Isten büntetetlen hagyáé. az ádám, és az Éva vétkét?
F. Nem mert meg bünteté öket személyekben. és az ö maradékoknak személyekben.
1. Az ö testek minden féle nyavalyák és a halál alá vetteték.
2. Az ö lelkek. a tudatlanságban. és a rosz kivánságokban esék., és szabadságok meg gyengüle
3. El veszték azt a hatalmat. a melyet az Isten adot vala nékik az állatokon., mert mivel hogy fel támadának teremtöjök ellen., azért minden fel támada ellenek.
4. Az. Isten azt mondá az embernek, hogy a föld nem teremne többé magátol egyebet tövisnél. és hogy orczájának veritékivel enné kenyerét.
Az aszszonynak meg mondá, meg sokasittom felette igen a te fájdalmidot. és ate méhedben valo fogadásodnak fajdalmit. fajdalomal szülöd magzatidot. a te akaratod. férjednek birodalmában lészen. és te. az ö hatalma alat lészesz.
5. A paradicsombol szégyen vallásal ki üzetenek, a melyben azután viszá nem térhetének.
6. Az ördög hatalma alá esének..
7. Az. égg. a melyért teremtettek vala. ö elöttök bé záraték. és magoknak örök kárhozatot érdemlének.
K. mit értesz a rosz kivánságon. a melyben mondod hogy az emberek estek bünok büntetésiért?
F. Értem a roszra valo hajlandoságot., ennek a hajlandoságnak pedig három ága vagyon. ahonnét minden vétkek erednek, azért is hija ezt a három ágat szent jános. a test kivánságanak., a szem bujálkodásának., és az élet kevélységenek, 1 joan. 2. 16.
K Az ádam vétke miért büntettették meg. ezekben arosz kivanságokban valo esessel?
F mert ezen három vétkek által lettek akaratbol valo engedetlenekké az Istenhez.
K Az embernek szabadságát miben gyengitette meg az vétek?
F. Abban. hogy vétkezése után. nem volt már ollyan hajlando ajóra. mint annak elötte. Conc. trid. sess. 5.
K Az ádám. es az Eva. vetkinek. micsoda büntetése volt maradékjokba?
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 957)