K. mit jelentet, a noé bárkája, és azözön viz.?
F. az közönséges anyaszent egy házat, és a kereszttséget. 1 petr. 3. 21.
Magyarázat.
CSak az anyaszent egy házban lehet üdvezülni, azon kivül nincsen üdveség, a bárkán kivül, mindenek el veszet, minden bünösök el veszének az özön vizben., minden vétkeink. el vesznek. hogy ugy mondgyam., és el töröltetnek, akereszt vizben. st aug. de civ dei lib. 15. Cap. 26. st. ambr. supr. noe. st grego. hom 16. supr. ezech.
K. mit cselekedék noé. az özön viz után, hogy a bárkából ki mene?
F. az Istennek hálákot adván. néki áldozatokot ajánla, és az Isten meg áldá noét, és a fiait, és meg igéré, hogy többé özön viz által el nem vesztené a világot., és azt akará. hogy igeretének jelül lenne. az égen. a szivárvány.
4 Articulus Hogy micsoda állapotban volt a világ. az özön viztöl fogva. mind addig, még az Isten ki hivá ábrahámot hazájábol.
K. miképen szaporodának el az emberek az özön viz után?
F a noé három fiaitol. sem, kám. és japhetöl.
K. miképen éltenek. anoé maradéki.?
F. az irás nékünk egyebet arrol nem mond, hanem, hogy, noé meg áldá semet, és japhetet. jó erkölcsökért, meg átkozá pedíg kámot, és annak fiát, kanaánt, mert illendö tisztelettel nem valának hozája.
hogy az emberek el szaporodván. kevélységtöl viseltetvén. hiresé akarák tenni neveket elöb. minek elötte el válnának egy mástol.
hogy pedig ezt véghez vihessék egy tornyot kezdének épitteni. és azt akarák. hogy az a torony. el érje a fellegeket
hogy azt a tornyot bábel tornyának nevezék., az az. ösze zavarodásnak.. mert az Isten hogy meg büntesse öket. az ö nyelveket fel zavará. ugy hogy, egy mást nem értheték., és igy félben kelleték hadni munkájokot, és el szélyedni egy mástol. ki egy felé. ki más felé
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 969)