F. ruben, simeon, levi, juda. issachar, zabulon, dán, neptháli, gád, azer, joseph. és benjamen, és egy leányát. dina.
K. miért nevezik ezeket patriárkáknak.?
F. mert ezek. fejei a tizen. két sido nemzettségnek, a kiktöl származot az egész sido nemzet. ez a szó patriárka, görög szó. a mely annyit tészen, mint atya, vagy egy familiának feje.
K. minek nevezik rend szerént ezt atizen két familiát.?
F. tizen két sido nemzettségnek, de arra kel vígyázni, hogy a joseph. familiájábol. két nemzettség lett, mert az ö két fiát ephraimot, és manassest, jákob fiaivá fogadá, és mindenik feje lön egy nemzettségnek. kik nevekröl neveztetnek. ez igy lévén. ugy tettzik mint ha tizen három nemzettséget kellene számlálni a sidok közöt. de csak tizen kettöt számlálnak, mert a levi nemzettsége., az Isteni szolgálatra léven szenteltetve. nem osztozék a töbivel. a meg igért földben, és abban részt nem vett. mint a többi, de az Isten azt akará. hogy el lennének széllyedve, a töb nemzettségek közöt; kéttség nélkül azért. hogy példájokal. és oktatásokal. az Isteni szolgálatra vezessék. az attyok fiait.
K. mellyik leg nevezeteseb. a tizen két nemzettség közöt?
F. a juda nemzettsége, mert az Isten ezt kedvellette leg inkáb. minden idöben, a messiás ebböl származot, és végtire., az egész sido népet, erre a névre. nevezék.
Azt mondám végtire, mert ezt a nevet judeus, közönségesen akor adák, az egész nemzetre., a midön viszá tére. a babiloniai fogságbol. annak elötte csak azokot nevezik vala sidoknak. a kik juda országában laktanak., és azután hogy az egész szent föld két felé oszlot volna, amint továb meg mondgyuk. a jákob maradékit, izraélitáknak., vagy hebreusoknak nevezték.
K. miért nevezték a jákob maradékit. iraelitáknak, vagy hebreusoknak?
F. az ö attyokrol jákobrol, a ki nevezteték izraelnek, gen. 32. 28.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 976)