se el terjedésit senki meg nem jövendölte, a másikának pedig, mind kezdetit, mind nevekedésit, sok számu proféták meg jövendölték sok számu saeculumokal annak elötte,

2. Az elsö kezdödöt és terjedet tsuda tételek nelkül, a másika pedig. meg számlálhatatlan tsuda tételek által.

3 Az elsö durva és testi vallás, mely az embereket a testi kivánságokra, és gyönyörüségekre vezeti, és azokot meg nem tériti, amásika pedig az érzékenységeken eröt veszen, a földi dolgokot az emberekel el hagyattya, öket meg téritti, és a mennyei dolgokhoz kaptsollya,

4. Az elsö, erőszakal, és fegyverel nevekedet. és gyarapodot a másika, jovallásal. és intésekel

5 Az elsönek ahasznált, hogy a tudományt elhagyta, a másikának pedig használt, a predikatioban valo tanitás és a szent irások olvasása.

6 Az elsö nevekedet. és terjedet azért, hogy sok számu embereket meg öletet, amásodik azért, hogy sok féle kinos szenvedésre adták magokot azok, kik erre állottak.

7 végtire nagy sándor, vagy más olyan hatalmas, véghez vihette volna, a mit mahomet tselekedet, de akár mely hatalmas ember, azt véghez nem vihette, senem viheti, a mit akristus véghez vitt, meg változtatván az egész világot, és meg téritvén apogányokot, minden külsö erö, és hatalom nélkül,

K. A mustár maghoz valo hasonlitást, leheté ahivek közül valamelyiké különösön szabni?

F Igen is lehet, akristus azt akarja elönkbe adni ezen kitsid mag által, mely nagy fává lészen, hogy az Evangyéliumi igasságok, noha eleinte tsak igen gyengén hassák is meg az elmét, de idovel lassanként aszivben szivárkoznak., és onnét az egész tselekedetekre terjednek, és alelket nagyob tekélleteségre vezetik, ez a példa beszéd arra is tanit minket, hogy ha nagyobak akarunk lenni Isten elött, szeretnünk kel az alázatoságot., a magános és alatson renden valo életet, mely igen kitsid, és meg vettetet külsö képen, az olyan ember, aki akristus kedve szerént éll, aki a világi hejában valoságokot meg veti. aki tsak azon igyekezik, hogy az emberek elött alá valo légyen, és töllök el felejtessék, de Isten elött nintsen az illyennél nagyob. Mojses a pusztában, David júh pásztorságában, josef rabságában, és a tömlötzbe, igen fö példák.

K. A mustár magnak erejéböl mit tanulhatunk,?

(II. Épistolák: 134)


Előző oldal | Következő oldal