valo nézve, amunkások pedig azok, akik az Anyaszent egyházban arra hivatattak, hogy az igasságnak tselekedetét kövessék, és az mások üdveségekért munkálodgyanak, a munkásoknak igért bér, jelenti a jutalmat. a napnak, külömb. külömb féle oráján valo meg fogadások, amunkásoknak, jelenti azt az külömb. külömb féle idöt, a melyben az Isten szolgálattyára hivatatunk, tudni illik, az elsö ora, jelenti, agyermekségben valo idöt, a harmadik ora. az iffiuságot., ahatodik ora az meg állapodot idöt, akilentzedik ora. az öregséget, atizen egyedik ora, azéletnek végit.
K kérlek magyarázd meg, még atöbb részeit is ennek apélda beszednek?
F A piatz, ahová atselédes gazda mégyen, hogy munkásokot fogadgyon., jelenti az egész világot, amelyben valami az Anyaszent egyházon kivül, vagy az Isten rendelése nélkül megyen végben., az ö elötte mind hejábanvaloság. és haszontalanság, az egy aránt valo fizetés pedig jelenti az örök életet. amelyet egy aránt fogják meg adni aválasztattaknak, mert ambár amenyekben külömb külömb féle mértekben légyen is aditsöség, mind azon által. egy aránsu képen részesülnek az orök életben. az estve, jelenti a világ végit, és az utolso itéletet, agond viselö. aki meg fizette amunkásokot. akristus Jésus az élök, és halottak, birája, aki meg fizet kinek, kinek munkája szerént,
K. Hogy mondhatta atselédes gazda azoknak, akiket még meg nem fogadot volt., hogy az egész napot hivalkodásban töltik?
F ugy mondhatta, hogy nem hiván öket amaga szöllöjében, se jutalmat nem igérvén nékik, minden dolgok tsak hivalkodás volt, mert azok akiket az Isten nem hi, és akik ö érette nem munkálodnak, ollyan mint ha egész életeket az aluvásban töltenék., akár mely nagy munkákban, és sok féle dolgokban tölttseis valaki életét, de. ha azokra nem hivatatot, nem rendeltetett, és kegyelem nem adatott, az Isten elött, atsak hejábanvaloság. mivel az Isten tsak eppen azt tekénti, amit ö érette, és az ö rendelésiböl tselekesznek, seneca nohapogány volt., mind azon által. azt mondgya, hogy az embereknek legg nagyob része, vagy a roszban töltik életeket, vagy azt tselekeszik a mit nem kellene tselekedni, vagy pedig semit nem tselekesznek,
K Miben kel tehát egy keresztyének tölteni életét.?
(II. Épistolák: 141)