hanem a másodikát akarják arra felyül venni, a mely maga meg tsufolás mondgya szent Bernárd.

K. Mitöl vagyon hogy azok akikröl szól aproféta böjtöltek, és meg alázták lelkeket, de az Isten meg nem tekéntette öket?

F Mert ugy böjtöltek, valamint az Evangyéliumi farisaeus, aki meg azal ditsekedék, és mást meg vetet, mert aböjttyökben, tsak amagok akarattyokot követték, és el nem akarták hadni avétket, se ellene mondani rosz kivánságoknak., az Isten elött az illyen böjt, mint ha nem volna, avaloságos böjt inkáb abbol áll, hogy meg hallyunk kivánságinknak, és amagunk akarattyának, mint sem abbol hogy atestet koplaltasuk, mivel ezek nélkül aböjt haszontalan.

K. Az ur miért hánnya szemekre asidoknak., hogy viszá kerik amivel nékik tartoznak?

F Mert nagy keménységel és nagy irgalmatlanságal kérik vala viszá az adoságot, mint ha ömagok nem lettek volna adosok az Isten igaságának, botsánatot kérnek tölle bünökért. és ök meg nem botsátottak se semit el nem engedtek azoknak, kik nékik adosok valának, ugy tselekedének valamint az a szolga, a kinek az ura el engedet volt tiz ezer tálentumot, és aki nagy keménységel bánék egy szolga társával egy kevés adoságért. az Isten ugy banik velünk valamint mi bánunk másokal. és azokal teszen irgalmaságot. akik irgalmasok atyok fiaihoz.

K. Mitsoda apörlödésre, és versengésre valo böjtölés?

F Az, a midön pörlekedünk, versengünk, vagy veszekedünk másokal, vagy ollyan vétket tselekedni a melynek kiáltása fel hatt az Isten füleiben, a szent irás szerént, a mely vétkeket égre kiálto vétkeknek,, nevezik. valamég az Isten az illyen kiáltásokot hallya, addig kedvesen nem tekénti az imádságokat, böjtöléseket, és más egyéb sanyargatásokot, melyeket nékie ajánlanak, elsöben azon kel elkezdeni, hogy szeresük atyánk fiait, békeségben éllyünk vélek. ellene mondgyunk a vétkeknek, hogy ha azt akarjuk hogy az Isten meg tekénttse imádságinkot, böjtölésinket, és jó tselekedetinket,

K. Miben áll Isten elött avaloságos böjt.?

(II. Épistolák: 167)


Előző oldal | Következő oldal