Magyarázat

K. Mire tanit minket az Isten amái letzkében. aproféta által?

F A tegnapi és amái letzkében meg tanulhattyuk hogy mitsodásnak kel lenni aböjtnek, hogy kedves lehesen elötte, és kegyelmit vehesük, mivel azt akarja hogy roszul ne bánnyunk atyánk fiaval, rabságban, és nyomoruságban ne tarttsuk, az ö betsüllete ellen semi roszat ne szollyunk, hanem azon legyünk ezekben a penitentzia tarto idökben, hogy öket segittsük, és vigasztallyuk, és néki szolgállyunk mindenben, szeretettel és szanakodásal.

K Mitsoda jutalmat igér az Isten azoknak, kik eszerént bánnak felebarátyokal ezen aszent böjtön?

F. Azt igéri hogy meg világosittya vakságoknak setéttségit, kegyelmének világával, és az ö életek fényes lesz mint adél, az ö lelki szomoruságokot örökös vigaságá változtattya. békeségbe és nyugodalomba tarttya öket, anyomoruságokban lelki jókal bé tölti öket, és olyanok lésznek mint a vizel bövölködö kert, az az, az Isten kegyelmével, és

mint az áldásnak forási, amelyek meg nedvesitik, és szentelik minden tselekedeteket,

K. Nem leheté ezeket az egyházi szolgákra szabni, akikre alelkek vannak bizatatva?

F Lehet betü szerént reájok szabni ugy egy tselédes Atyára. és Anyárais, akik eszerént élvén, aszent Lélek által, meg nedvesitetet kerteké lesznek, a mely minden féle jó tselekedeteknek gyümölcsit hozattya vélek, meg rakják lelki épületekel. az ollyan helyeket a melyek az elött puszták valának, és a hol az Istent, se nem üsmérték, se nem imádták.

K. Mit jelent az a tilalom melyet tett az Isten, hogy ne járjanak szombaton, és ne kövesék akarattyokot azon a néki szenteltetet napon.?

F Azt tilttya a sidoknak hogy meg ne szentségtelenitsék a szombatot, vagy utozásal, vagy mezei munkával, vagy egyéb dologal, tilttya nékik avétket, mely a meg romlot embernek akarattyábol származik, mivel azt a napot magának szentelte, annak anapnak emlékezetire, amelyen meg nyugodot világ teremtése után, mivel eza szó, sábát, nyogodalmat tészen,

(II. Épistolák: 173)


Előző oldal | Következő oldal