K Mit jelent akeresztyének iránt a szombat meg szentelésiröl valo parantsolat.

F Ez aparantsolat másra intézet, és ha lelki értelemel veszük, inkáb tekéntette a keresztyéneket mint asidokot, egy keresztyének nyugodalomban kellene élni és mint ha minden nap innep lene. ez ugy is lenne hogy ha akristus. és az Apostol mondasa szerént az Isten országa benne volna, hogy ha az igasság, a békeség, és a szent Lélek öröme, szivében uralkodnék, mivel, avétek, nyughatatlanságot, rendeletlenséget, és fel háborodást okoz, ellenben ezek ajó erkölcsök, az igasság, és az áitatoság, azt okozák hogy az Isten benne lakik, mint templomába, és ajó lélek üsméretnek békeségét meg tarttyák, ö benne, eszerént nyugodalom egy keresztyénnek egész élete, amely kedves Isten elött, mert szüntelen kostollya azt az édeséget melyet az urban talál, és amely néki egész öröme. és boldogsága, holot, ahamisaknak, mondgya Isaiás, 57. 21. 20. nintsen se orömök, se békeségek, és ollyanok mint a fel háborodot tenger, amely meg nem tsendesithetik

K. Nem leheté vasárnapra érteni mind azt, amit a proféta mond szombatrol?

F A keresztyéneknek avasárnap az urnak napja amellyet a maga tiszteletére szentelte, fel támadásának, és az Anyaszent egyház pünkösd napján valo fel álitásának titkai által, és ezt a napot parantsollya nékünk meg szentelni, hogy ha tehát egy keresztyennek egész élete szombat napbol áll, amelyet az Isten szolgálattyára kel szentelni, annál inkáb avasárnapot arra kel szentelni, a melyen tilt minden szolgálat béli munkát, azért hogy az egész napot avallás béli foglalatoságban tölttsük, úgy mint az imádságban, imádásban, olvasásban, azö igeiröl. és titkairol valo elmélkedésben

K Mivagyon meg tiltva ezen anapon.?

F A vétek, avilági mulattság., játék, és más egyéb, ami az Istent meg bánthatná, akézi munkák, utozás, vadászás, a világi dolgok, mind a, valamit avaloságos szükség nem kiván töllünk, mind a, valamit a felebaráti szeretet, és az igaság nem parantsol nékünk, és közönségesen

(II. Épistolák: 174)


Előző oldal | Következő oldal