K kitsodák azok, akiket illyen formában kisért az ördög?
F Mind azok, akiket arra ingerli, noha észre nem veszik. hogy az egyházi tiszttségekre, és méltoságokra emellyék magokat ollyan tsalando bizodalomal hogy az Isten meg segitti öket, és nékik is ollyan segittségit adgya, valamint másoknak, akik azokot az ö rendelésiböl veszik fel; azzal az Istent kisértik, és azt akarják hogy tsudát tegyen, és anagyob kegyelmét azoknak adgya, a kiket arra hi, és akik a maga hittségböl, és nagyra vágyásbol. akarnak elé menni, az ördög fel emeli öket, hogy nagyobat essenek,
K Az ördög nem tsalé meg sokakot, a hejában valo látásal és tudásal?
F Meg tsal sokakot. akikel azt hiteti el, valamint ami elsö Atyáinkal, hogy ollyanok lésznek mint az Istenek, meg tudgyák ajót, és agonoszt, hogy ha amély tudományokra adgyák magokat. ha a természetet visgállyák, ha az elrejtet titkokot visgállyák, ha ugy töltik életeket, valamint az Athénes béliek, ahir mondásban. és halgatásban, act. 17. 21. és soha arrol nem gondolkodnak ami leg szükségesebb. a világon, mindent tudnak., tsak éppen azt nem tudgyák, ami [a-mi] szükséges az üdveségre, minde nagy tsalárdsága az ördögnek. aki vélek el hiteti hogy illyen modon kel felyül haladni a több embereket, és nem veszik észre. hogy tsak azért akarja öket igy fel emelni. hogy az után anyomoruságnak mélységiben vesse öket.
K Mikor atudás, és hallás leg veszedelmesebb?
F A midön azt akarják meg tudni, amit tsak egyedül az Isten tudhat, amidön atiltot tudományokhoz folyamodnak, a setéttségnek lelket segittségül hiják, aki nem egyébért igér ollyan tudományt, hanem hogy meg tsallya, és el veszese az ollyan vakmeröket, még az ollyan tudomány is a mely által akarják érteni a titkokot, és tudosok akarnak lenni avallás dolgaiban, nem más okbol, hanem tsak atudásért, még az is a szent irás szerént vétkes vakmeröség, A ki a felségnek visgáloja, le nyomatatik aditsöségtöl, prov. 25. 27. magosb dolgokat magadnál ne keress, és erösebeket magadnál ne visgály, hanem amiket neked parancsolt az Isten, azokrol gondolkodgyál mindenkor, a heában valo dolgokot ne visgáld, és sok dolgaiban ne légy nyughatatlan Eccli. 3. 22. 24.
(II. Épistolák: 183)