K. A kristus miért kérdé tölle hogy ha meg akaré gyógyulni, holot abban nem lehetet kételkedni, azért maradot mindenkor ató mellet?
F Mert ez, az ollyan bünöst jelenti, aki meg nem térhet akarat nélkül, és aki gyakorta, nem hogy akarná. de annyira szereti avétket, hogy bánná azt el hagyni, szükség mind azon által, hogy arra akarattya légyen. és valoságos akarattya. amely ki tessék tselekedetéböl. és ugy vettetik atóban, anélkül, nintsen meg térés
K. Mit kel elejekben adni azoknak, akik illyen rosz állapotban találkoznak?
F Azt kel elejekben adni, hogy gyakorta imádkozanak, böjtöljenek, avilági gyönyörüségeket kerüllyék aveszedelmes alkalmatoságoktol távozanak, adgyanak alamisnát. minden jót el kövessenek, mind addig még az Isten el nem oldgya öket rosz kivánságoktol, és oly valoságos akaratot nem ád. amelyel minden rosznak ellene mondgyanak.
K. A bünösnek., vagyoné olyan szüksége másra mint amái betegnek.?
F Igen is vagyon., és az az ember, nem más hanem a kristus, Isten, s’ ember egyszers mind, enélkül az Isteni Ember nélkül, haszontalan mennénk a penitentzia tartásnak tójában ö adgya ennek a szenttségnek azt az eröt, hogy meg tisztittsa, és gyógyittsa alelkeket. öis miveli azt kegyelme által. vagyon még szüksége, egy ollyan gond viselöre, a ki Istent szeretö, értelmes, buzgó, és alhatatos légyen., aki az üdvezitö lelke, parantsolattya, és Évangyéliuma szerént vezesse ötet, de az illyen vezérlöt., az Istentöl kel kérni, azt keresni kel. tiz ezer közül, mondgya Salesius szent Ferentz. és ha illyenre talált. annak minden szive titkát kitegye bizodalomal, mert gyakorta a meg térésnek kezdete, haszontalanná lészen, hogy ha nintsen ollyan lelki pásztor, aki tudgya okoságal igazgatni.
K. A kristus mit fog néki parantsolni az egyházi szolgája által?
F A kristus meg adván amit parantsol; azt fogja néki parantsolni, valamit a mái betegnek, hogy kelyen fel. vigye el az ágyát, és járjon. afel kelés a, hogy ki kelyen. avétek mélységéböl, az alkalmatoságokot el hagya, aszivét vonnya el a földi dolgoktol, és amennyei jók felé emelye, meg változtatván gondolatit. és hajlandoságit. az ágy el vitele a, hogy erött vegyen rosz kivánságin. és szokásin, amelyeken feküt mint az ágyon, talalván abban gyönyörüségit, ajarás ahogy, az Évangyéliumnak uttyára. térjen, igyekezék azon
(II. Épistolák: 213)