Évangyélium.
sz. math. 19. 27. az evangyéliumot alab keresed
Magyarázat.
K. az apostolok ollyan szegények lévén,, hogy hogy mondhaták. hogy mindeneket el hadták volna a kristusért.?
F. ök azt valoságal mondhaták. mivel nem csak azt hadták el a mit birtak, hanem még amit nem birtak. annak kivánságát is el hadták. az emberi kivánság pedig mindenre el terjed; azért is mondgya sz. ágoston. hogy sz. péter. az egész világot hadta volt. el, de azért. az Isten az egész világot adta volt néki, epéldábol ki tettzik hogy az emberek tökélletesek lehetnek, ha akarják. ha szinte el hadni valo gazdagságok ne legyen is. és ha egészen szegények is, mert ellene mondhatnak kivánságoknak és magoknak, anem sok ha csak azt hadgyuk el amit birunk, ha az egész világot bírnok is. ha magunkot el nem hadgyuk. és a sok., magunkot ugy el hadni. hogy már ne legyen egyéb semmi el hadni valo. eleg nehezeb a nagy sz. gergely szerént, mert a külsö joktól meg fosztani magunkot. ollyan mint mikor le vettyük köntösinket,, de le vetkezni magunkból, a magunkhoz valo szeretetböl. és amagunk akarattyábol,. ollyan mint ha levetnök börünket; amely meg nem lehetne fajdalom nélkül.
K. mit igér akristus azoknak, kik érette mindeneket el hadták valamint az apostolok.?
F. azt igéri nékik. hogy az uj születésben, nem tsak üdvezülni fognak. hanem még itélö székekben ülnek, és meg itélik véle együt az embereket az uj születésen, a közönséges fel támadást kel érteni. amely a szenteknek uj születés lészen. ameg rothadandoságbol. a meg rothadatlanságra; ahalálrol. ahalhatatlanságra, és anyomoruságbol; a dicsöségre viszi öket,
K. azok kik mindent el nem hadnak akristusért, nem lészen hát azon jutalmok mint az apostoloknak.?
F. nem lésznek fel emeltetve arra anagy dicsöségre, csak azoknak lészen szabadságok másokot itélni, akik mindeneket el hadgyák
(II. Épistolák: 241)