K. keresztelö szent János miert nem vallá meg addig hogy ki légyen, amég arra nem kénszeriteték?

F Azért mert az igazán valo alázatoság el titkolya a menyiben lehet amenyei ajándékokat, ne hogy azokért gondolatlanul valamely ditséreteket vegyen, a melytöl mindenkor tarthatni a mi nagy gyengeségünkért, söt még a midön kételenis azokot ki nyilatkoztatni. az Istennek ád ditséretet azokért, mert tsak egyedül ötölle erednek, ugyan illyen formában is akarja. hogy a mi világoságunk világoskodgyék az emberek elött,. nem hogy azért betsültessünk, hanem hogy mások látván jó tselekedeteinket, azért ditsérjék, és ditsöittsék A Menyei Atyát. math. 3. 16.

K. Nem lett volnaé elég szent Jánostol ha el nem vette volna a betsületet a melyet akartak néki adni?

F. A nem let volna elég, igaságal kelleték bánni a kristusal, és ö néki meg azt, a mi ötet illette, annális inkáb, hogy mint elöl járó, tartozot akristusrol bizonyságot tenni, és ötet az emberekel meg üsmértetni, eképpen is tészi abban örömét és ditsöségét a valoságos alázatoság. hogy tisztellye másokban az Istennek kegyelmét és ajándékát.. az Isteni szeretet meg válhatatlan az alázatoságtol., a mely maga az alázatoság. azt is akarna hogy minden meg gazdagulna azal. avétkes irigységnek pedig az, a szokása, hogy el fedeze. és meg homályositsa, a felebaratiban lévö jó erkölcsöket, ki nyilatkoztatván bennek egy szalma szálni érö fogyatkozásokat, és gyengeségeket, amidön a maga szemeiben agerendát meg nem láttya

K. Szent János miért vallá azt meg elöször azt a mi nem volna, minek elötte azt meg vallotta volna a mi volna?

F Azért, hogy a kevélységet el lehesen kerülni mely oly természete a bünös embernek, tellyeségel szükséges hogy magát seminek üsmérje lenni,, nem üsméri ajól magát, aki gyakorta azt nem mondgya, mindenek felet az Isten elött, hogy nem egyéb hanem semire valoság a jó erkölcsre, és az egyéb jóra. hogy magátol nem egyéb hanem hazugság és vétek, ezen formán lehet azután meg üsmérni valoságal., hogy ha valamik vagyunk, tsak épen az Isten kegyelméböl vagyunk, a mik vagyunk, valamint az Apostol mongya, az igazán valo nagysága az embernek abban áll, hogy meg vallya alázatoságal semi voltát,

(II. Épistolák: 27)


Előző oldal | Következő oldal