let volna, az ur nem monda egyebet felölle, hanem hogy bársonyban. és biborban járt, és minden nap jól lakozot, és hogy nem szánakozot, akapujánál lévö szegényen; hová kelleték ennél több, hogy boldogtalan legyen

K. Mi rosz vagyon abban. hogy valaki pompáson. és tzifrán öltözék.?

F Ha abban rosz nem volna. mondgya anagy szent Gergely, az ur azt oly egészen fel nem tette volna, hogy agazdág bársonyban. és biborban öltözöt, a tzifra köntösök. a világ, es a sátán pompái. közi számláltatnak, amelyet az Isten kárhoztattya. és amelynek ellene mondottak a kereszttségkor. a tzifrálkodást, akét fö Apostol. 1 tim. 2. 9. 1 petre. 3. 34. még az aszszonyoknak is tilttyák,, annál inkáb, a férfiaknak, akiknek meg állapodtabb elmejüeknek kel lenni, és inkáb el kel távozni, az ollyan hejában valoságoktol.

K. A fö renden lévök nem külömböztethetiké meg magokot aköntösokben is.?

F A fö renden lévök. és az ollyanok, kik másoknál fellyeb valo hivatalban vannak, meg külömböztethetik magokot köntösökel. de annak modgyával., és rendivel

1 szükséges, hogy a keresztyéni szemérmeteségre vigyazon köntösében, egy keresztyének, akár mely fö renden lévö legyen. de meg nem kel azért pirulni, hogy akristus szemérmeteségének, egy ügyüségének, és alázatoságanak jelit viseli, mivel ö maga nem szégyenlette magát anyira meg alázni érettünk, hogy a szolgának formáját vette fel. aki ötet valoságal szereti, gyönyörüségel is követi ötet mindenben amiben lehet, és ha kételen rendire valo nézve. nagyob fényeségel lenni, azért nem kel fellyeb emelni magát másoknál, se ditsekedni, abban nem kel mást tekénteni, hanem tsak azoknak javokot akik tölle függenek.

2 Arra kel vigyázni, hogy aköntösökre, tehettsége felet valo költtséget ne tegyen. a familiát azzal meg ne ronttsa, magát adoságban

(II. Épistolák: 289)


Előző oldal | Következő oldal