keresni, egy ollyan fösvény, aki it akarja gyüjteni agazdagságot, egy ollyan bujalkodo, aki atesti gyönyörüségekben tarttya boldogságát., aki ateremtö helyet. ateremtet állatot szereti, az ollyan örökösön meg büntetik, mert meg fosztatik mind attol., a mire forditotta volt ez életben, szeretetétt, és el veszti azt az örökös jót, a melyet meg vetette volt, az ollyan pedig meg jutalmaztatik azzal. a mit szeretett, aki egyedül tsak az Istenhez fordittotta szeretetét.

K. Miért mondgya Jeremiás gyogyits meg engem. és meg gyogyulok. szabadits meg engem. és meg szabadulok?

F Arra tanittya az embert. hogy meg nem gyógyulhat a véteknek betegségéböl, se attol meg nem szabadulhat más képen., hanem tsak az Isten kegyelméböl, példát ád, ez a proféta arra, hogy azt szüntelen kérjük, mert a mi szükségink szüntelen valok, és hogy minden nap új szükségünk támad. a mi gyengeségink, és meg romlásink miat, a melyektöl, tsak a halál szabadithat meg minket

K kitsodák azok, kik azt mondgyák. mint a sidok, hól az ur igéje, jöjjön el.?

F Azok kik vak merö bátorságban élnek, avétkeknek gyümöltsével, tsak szofia beszédnek tartván mind azt valamit nékik mondanak, az Isten itéletének keménységéröl. és azt gondollyák, hogy tsak ijeszteni akarják öket

K. Miképen kel ellene állani az illyen kisértetnek?

F A midön az ollyan Istentelenek igy bánnak az Istennek valamely szolgájával. annak a proféta példájára, még nagyob állandoságal kel az Istenhez ragaszkodni., mint pásztorához, el hitetvén magával. hogy mind az ö igereti, mind fenyegetési bé tellyesednek, ne suhajttsa a világi gazdagságokot, se a világi hejában valoságokot, se azokot a napokot. a melyeket a világ szeretöi, szeréntsés napoknak nevezik, de a melyek Isten elött boldogtalanok. az ollyan világ szeretöiröl mondgya szent jób, hogy gyönyörüségben töltik napjokot, de egy szem pillantásban, akoporsoban szálnak.

K A proféta boszszu állásbol mondgyaé ezeket ellenségiröl, szégyenüllyenek meg. akik engem üldöznek.?

F ugy beszél mint proféta, és nem haragbol., ez inkáb ollyan jövendölés, a melynek. bé kelleték rajtok tellyesední. mint sem boszu

(II. Épistolák: 428)


Előző oldal | Következő oldal