ugyan eképen is olvasák vala ezt a verset szent Hiéronimus, és szent Agoston. és ugyan ezt is követték a Romai missáléban.

K. Miképen érti szent péter. hogy az özön viz figurája a kereszttségnek.?

F Mert valamint hogy Noé, és az ö tselédi abárkában meg tartatának, az özön viz közöt. a mely el borittá a bünösököt. és meg tisztittá avilágot., ugy a kereszt viz is meg szabadittya azokot, kik azal meg mosogattatnak, az Anyaszent egyházban viven öket, a kit is jelentet abárka. a mely Anyaszent egyházon kivül nintsen üdveség. és egyszers mind meg mosa, és meg tisztittya lelkeket bünökböl. azoknak kevés számok. kik meg tartanának az özön vizkor, jelenti még kevés számát azoknak, kik a kereszttség által, és a keresztyéni élet által üdvezülnek.

K. Mitsoda fogadás az, a melyet tésznek Istennek. a kereszttségben. atiszta lélek üsméretröl.

F Azok ollyan fogadások, amelyekel azt igérik az Istennek. hogy ellene mondanak a sátánnak, az ö tselekedeteinek, és pompáinak, hogy a kristusban hisznek, ötet követik. és hozája kaptsollyák magokot, de nem elegendö ezeket a fogadásokot tsak szoval tenni. ezek ollyan fogadások amelyeket tellyeségel tartoznak véghez vinni, jó szokásinkal, jó tselekedetinkel, és magunk jó viselésével, a kik ezeket hiven bé töltik, és álhatatoságal, azok az üdveséget el nyerik, a melyet az Isten igér a szövettségért. melyet akar velünk tenni a kereszttségben, de aki meg szegi ennek a szövettségnek okait. és modgyait., ugy mint, hogy semmi köze nem lesz az ördögel, utálni fogja tselekedeteit., melyek a vétkek, és hogy meg veti pompáit, melyek avilági dolgok, az ollyan azért el veszti részit a menyei örökségben., és üdveségben.

K. Miért mondgya szent péter hogy a kereszttség üdvezit minket akristus fel támadása által.

F Mert a fel támadás kezdete, és formája az új életnek, melyet veszünk a kereszttségben. valamint a kristus halva ment a koporsoban. és elevenen ment ki onnét. fel támadása által, ugy az emberis akereszttségnek vizében ugy megyen mint bünös, és abbol meg igazulva és meg ujulva megyen ki.

(II. Épistolák: 528)


Előző oldal | Következő oldal