alelki inaszakattság pedig mely avétek, el veszi azokot ajó indulatokot és gondolatokot, melyeket Istentöl vett, és ollyan állapotban veti. hogy se nem munkálodhatik., se nem járhat az Isten uttyában.

K. Miért mondá annak az inaszakatnak, meg botsátatnak néked büneid.?

F Mert az az, ember. két féle nyavalyában vala, lelki, és testi nyavalyában, az elsö a másikát okozá. ugyan azon is kezdé el az üdvezitö mondván hogy meg botsátatnak néki bünei, azért, hogy semmi meg ne gátolná testének meg gyógyulását, meg tanulhattyuk ebböl a példábol., hogy mindenkor avétkeinknek tulajdonittsuk a betegséginket, és nyomoruságinkot, és tsak anyiban kel kivánnunk, azoktol valo meg szabadulásinkot, a menyiben azok. segithetik lelkünknek meg gyogyulását vagy is inkáb, tsak egyedül abüneinknek botsánattyát kel kérnünk, nem kérvén atestnek meg gyogyulását, valamint ez az ember tselekék., mert azt, azö jó akaroi kérék helyette. mint hogy mi azt nem tudgyuk mi hasznosab nékünk Isten elött, az ö gondviselése alá hagyuk testünket, ne hogy meg adván atesti egésséget., és meg szabaditván anyomoruságoktol. el ne vegye töllünk a mi leg hasznosab. alelkünk üdveségire

K. Mire tanit minket, ennek az inaszakat ember. jó akaroinak felebaráti szeretetek, és hitek, akiknek kérésekre meg gyógyittá akristus ezt abeteget?

F világosan láttyuk abbol. hogy mint kel betsüllenünk az Isten félö embereknek imádságokot. akiket gyakorta kel kérnünk nem emberi tékéntetböl; hanem azért hogy imádságok szükséges nékünk Isten elött, azt is láttyuk. hogy mitsoda köteleségel tartozunk Istennek ajánlani könyörgesinket felebaratunk üdveségiért.

K. Mit tésznek ezek a három szók, melyeket monda az üdvezitö, az inaszakat embernek, kely fel, ved fel az ágyadot, és meny aházadhoz.?

F 1. Fel kel kelnünk, el kel oldanunk ateremtett állathoz valo kötelet, a mely minket arosz szokásoknak ágyához kötözöt, és amely nem engedi nékünk hogy az Istent szolgállyuk, és az ö parantsolatiban járjunk.

(II. Épistolák: 597)


Előző oldal | Következő oldal