is akarja. hogy az ollyanoknak beszédgyektöl ojuk magunkot, kik ezekel ellenkezöt tanitanak.

K. Miröl akarja hogy meg üsmérjük mind az egyikét, mind amásikát,?

F két jelt ád, melyekröl meg lehet öket üsmérni, az elsö a, hogy az ollyanok magoktol jönek, nem az Isten küldi öket, valamint avaloságos pásztorokot küldi. az eretnekek nem küldettek. se rend szerént, mert nem az Anyaszent egyházbol valok, és hogy succesiojok nintsen. az Apostoloktol fogvást, az ö idejekig. se rend kivül, mivel azt meg nem bizonyithattyák., se a jelek, se aproféták által., a második jel a, hogy meg lehet üsmérni mind egyikét, mind a másikát tselekedetekböl, valamint a fát gyümöltséröl, ha kép mutatok, sokáig el nem titkolhattyák magokot., ameg romlot sziv hamar ki mutattya magát, akevélység. nagyra vágyás, fösvénység, irigység, amásokon valo uralkodás, és más egyéb ilyen természet, mely az ollyanokban szokot lenni, ki mutattya magát, ha egyszer nem, mászor, magok viselésében, meg üsmérhetni még öket, azö uj dolgokot valo tanitásokrol., ameg gazdagulásra valo igyekezetekröl. arrol. hogy a nagy renden lévöknek, és agazdagoknak, kedveket keresik, és több illyen effélékröl.

K Mit ért az ur, a jó, és arosz fán?

F Meg láthattyuk az ur beszédiböl. aki azt akarja hogy kövesük ajó pásztorokot, és ójuk magunkot a roszaktol. és hogy ezeket meg üsmérhettyük tselekedetekröl, valamint a fát gyümöltséröl, mert minden jó fa jó gyümöltsöt terem, igy egy valoságos pasztor, akinek igaság vagyon lelkében, és szeretet szivében. ollyan mint egy jó fa, a mely jó gyümoltsöt hoz, és nem hozhat roszat, se magában, se másokban., mind addig valamég az igaságot, és a szeretetet követi, ellenben pedig egy hamis pásztor, akinek elméjiben atévelygés, és a vilagi tudomány vagyon, és sziviben arosz kivánság, a magához valo szeretet, és anagyra vágyás, rosz gyümöltsét hoza. és jót nem hozhat, se magának. mind addig valamég elméje, és szive szerént éll, se másoknak, kik ötet halgattyák, és követik.

K. Nem leheté ezt minnyájan akeresztyénekreis magyarázni, F Igen is lehet, vagy jó, vagy rosz fa, minden keresztyén, a szerént, amint már az elméjiben vagyon az igaság, vagy a hamiság, és a szivben,

(II. Épistolák: 704)


Előző oldal | Következő oldal