F Igen is sokan vannak, még ollyanok kik ugy élnek mint a pogányok. ámbár most ne vitessenek is egy jupiternek, egy junonak, egy vénusnak képek eleiben, vagy valamely oktalan állat képe eleiben., de ki ki istent tsinál magának, amagában uralkodo rosz kivánságokbol, vagy amértékletlenségböl. telhetetlenségböl., gazdagságból, vagy a világi betsületböl. az Istent ugy imádgyák ha szeretik mondgya szent Agoston., a rosz kivánságot imádgyák tehát, ha az Isten helyet azt szeretik, az illyen bálványokhoz vitetnek, a természetnek hajlandoságátol, a szokástol., a rosz példátol, erre valo nézve ót. pogány modra élnek. ahol az Istenre nem hajtanak, és ugy tettzik mint ha az emlékezetit elméjekböl és szivekböl ki törlötték volna. amint is ki tettzik az irásbol. hogy arendeletlen kivánságok hozták bé a világban akülsö bálványozásokot, és azok találták fel a hamis isteneket, hogy avétkeket szabadabban követhessék, azért is imádtatták aházaság törö, tolvaj, boszu álló otsmány isteneket, ez igy lévén, ameg romlot kivánságok hozák avilágban apogányságot, és ugyan azok miat tart még mostanában is.
K. Mitsoda, atkot mondani a Jésusnak?
F Az abbol áll, a midön káromollyák az ö szenttséges nevét, meg vetik és üldozik ötet, valamint tselekedének a sidok, és apogányok, az Anyaszent egyház kezdetekor, mostanában nem mondanak átkot néki, szoval, ö rolla vallást tésznek, a nevit viselik, de meg tagadgyák tselekedetekel, tit, 1. 16. élettyekel káromollyák, mondgya szent Agoston., a midön szájokal. ditsérik, és vallyák, ki vetik Évangyéliumábol, és tanitásábol mind azt valami ellenkezik. ahaszon keresésel. akevelységel., a gyönyörüségel, mind azon által. azal ditsekednek hogy keresztyének, hogy pedíg néki átkot ne mondgyanak, az ö lelke által kel lenni a beszédnek., és a tselekedetnek, el kel kerülni mind azt, valami tölle el választ. vagy el választhatna, illyenek avetkek, és a világi szokások.
K. Leheté kegyelem nélkül azt vallani hogy akristus az ur.?
F Erre meg felel maga az Apostol. mondván, senki nem mondhattya ur Jesus, hanem tsak a szent Lélek által, aki ötet urnak valya, annak azö tanitása alá is kel magát adni. mivel tsak egyedül ötet kel halgatnunk mint mesterünket. meg kel üsmérnünk hogy ö ura a mi lelkünknek, hogy tellyeségel valo hatalma vagyon rajtunk, mint meg váltonknak, és üdvezitönknek. engedelmeségel halgatni az egyházi szolgákot. kik az ö tanitásit tanittyák, követni kel azokot az áitatoságokot, melyek az ö tiszteletire rendeltettek, az ö tudományához kel
(II. Épistolák: 723)