férfiu. és az aszony az ö vicéje, aki is ugy tartozik aház népere valo gond viselésre, valamint aférfiu, mert az Isten, mondgya. Socrates, memorab. libr.5. aházasságot azért rendelte hogy az emberi nemzet meg maradgyon., másodszor, hogy a gyermekeket fel nevelvén, azok táplállyák, és vigasztallyák atyokat. és anyokat. öregségekbe. harmadszor. hogy nem a mezöben, mint az állatok. hanem a háznál tölttsék életeket. mind ez ugy tekinti az aszonyt, valamint a ferfiat., erre valo nézve, mind akét rész közre tészi a mije vagyon, de nem kell. arra vigyázni. hogy mellyik hozot többet vagy kevesebbet. és a szerént intézni a házra valo gond viselését, mivel egyaránt kell azt végben vinni, sött a jóbb a mellyik leg inkáb igyekezik azon hogy hivatallyát végben vigye.
Egy ház népe tehát ollyan mint egy kis ország. ahol a nép ótt is külömb féle renden vagyon, mivel ótt a gyermekek leg elsö rendet tartanak, a tselédek a másodikát. és a szegények a harmadik renden vannak.
Mondám hogy a szegények, mert noha ne számláltassanak is a ház népe közibe, de a természetnek törvénye nem engedi hogy egyik ember, a másikát szükségbe hagya, az Isten törvénye pedig azt parantsollya és oly kemény parantsolat alat hagya. a gazdagoknak, a szegényeket részesitteni javokban, hogy szinten ugy ki nem rekeszthetik azokot, valamint a magok saját gyermekeket. hogy ha tsak a szükség, a kinek nintsen törvénye, annak ellene nem áll, ezel annál is inkáb. tartoznak, hogy a mely joszágot birunk, nem a miénk, tsak ideig adták kezünkbe. és azt az Isten. atöbbivel együt az egész emberi nemzetnek adta, az élet táplálására, egy tselédes gazda tehát nem más, hanem ki szolgáltatoja annak. a joszágnak. a melyet Isten adot néki, hogy el osztogassa, és emellet is kell néki maradni, a valo, ollyan nagy közi vagyon a
(VI. Az idö Jóll el Töltésének Módgya Minden féle rendben: 109)