I Rész Elsö akadálya. az ifiuság üdveséginek. az oktatásnak fogyatkozása.

Az elsö akadálya az ifiak üdveséginek., a tudatlanság, vagy az oktatásnak fogyatkozása., mert hogy a jót lehesen szeretni. azt üsmérni kel. hogy pediglen azt lehesen üsmérni, szükséges hogy arra meg tanitassunk., a pedig nem lehet hogy magunktol azt meg üsmérjük, mivel magunkal. tsak atudatlanságot, és a vétket hozuk evilágra. az Isten azt mondgya a proféta által. hogy az ö népe azért vitetet arabságra mert tudománya nem volt. az az. azüdveségre valo oktatása, a bölcs azt mondgya, hogy a hol. tudomany nintsen. ót nem jó aléleknek. atudományon érti azt, a mit az embernek kel tselekedni, a mely nélkül el nem érheti a valoságos boldogságát.

Ez az akadály igen nagy, és ez, az elsö eredete az ifiuság meg romlásának, ez annál is keserveseb. hogy közönséges, és sokakra terjed. a bizonyos léven. hogy az ifiaknak nagyob része, az üdveség igazságinak tudatlanságáért veszti el magát, és ez a tudatlanság az oktatásnak fogyátkozásátol jö, az Atyák el mulattyák a valoságos áitatoságra tanitani gyermekeket, minden gondgyok tsak. a, hogy azokot a hejaban valoságban, a mulattságban, a foldi jók keresésiben, és avilági szokásokban nevelhesék., a mesterek. pedig leg inkáb azon igyekeznek hogy a tudományokban vigyék eléb öket, és azon igen keveset igyekeznek, hogy tudosoká tegyék öket, az üdveségnek tudományában., a gyermekek a kik nem üsmérik. hogy mitsoda szükséges nékik atanulás., nem tsak keveset gondolnak azal; de még kerülik. mint olyan dolgot. a mely nehéz, és amely ellenkezik hajlandoságokal. ez is az oka hogy atudatlanságban maradnak., és arosz szokásokban, és hogy magokot el vesztik.

Ennek az igazságnak meg bizonyitására két ellenkezö példát hozok elé., szent Agoston a maga gyonásiban siratván

(IV. Az Ifjak Kalauza: 142)


Előző oldal | Következő oldal