Az negyedik oka. az aszszonyokal szabadoson valo nyájaskodástol vagyon, az igen veszedelmes. és az iffiak tisztaságát el rontya, és el veszti, mert minek utánna más veszedelmekben meg tartatot volna, it hajo törésben esik, mint hogy az tisztátalan szeretet igen könnyen eröt veszen az iffiu elmén, az látás, annál is inkáb fel gerjeszti azt. az bölcs azért is adgya ezt az tanácsot. az aszszonyi állatok közöt ne üly. mert mint az ruhábol jö ki az moly, ugy az asszonyi állatból az férfiunak hamisága. *

Hogy ha az aszszonyokal valo társalkodás veszedelmes az ifiaknak, az vélek valo nagy batorságban valo esés még veszedelmeseb, ugy mint, mikor azt kivánnyák hogy nékik tessenek. és ö töllök szeretessenek, az vélek valo szabados beszélgetés, ölelgetés, és más egyéb jelt adása hozájok valo szereteteknek. ezeket jol hija, szent hieronimus. principia moriturae. virginitatis, kezdete az szüzeség meg romlásának.

Ezekhez hozá kel adni, az vétkes tekintéseket is. az szeretet az szem által megyen bé, és sokszor egy tekintetet vétek követi, az szent lélek éz irant mire tanyit. az szüznek üsméretire ne igyekezél, hogy valami modon botránkozásban ne esél. az ö szépséginek miatta fordisd el szemedet az ékes aszszonyi állattol. és ne akarjad üsmérni az idegen szépséget. mert aszszonyi állatnak. szépségével,. sokan hitettettenek el. és attol mint az tüztöl, az szerelem fel gerjed * . oh fiam mely nagy intés ez, és mely kevesen vigyáznak erre. ved jól elmédben. és vigyáz tekintésidre, ha valamely artalmas állapotot látz, ved el arrol mindgyárt szemeidet, hasonlo képen cselekedgyél midön valamely ollyan képet látz mely rosz gondolatokra indithatna. az csokolodásról is intelek, mert az igen veszedelmes mind az két részröl, az iffiaknál az igen közönséges, és jele tisztátalan szereteteknek. ámbár

(IV. Az Iffiaknak kalauzza: 529)


Előző oldal | Következő oldal