kivánság, vagy is az akaratal. valo gyönyörködtetés által. ebböl két dolog következik.
1. Hogy csak az Consensus, az meg egyezés, vagy is az reá állas csinállya az vétket, és eképen az vétkes gondolat nem vétek. hogy ha csak az akarat arra reá nem ál, ha szinte az gondolat sokáig tartana is, de ha annak helyt nem adunk. arra reá nem állunk, ót nincsen vétek, söt még erdemes dolog. azt ki vetni az elméböl,
2. Hogy meg üsmérhesed ha az kisértetben nem vétkeztélé, haláloson. nem elég csak azt meg visgálni ha az vétket meg cselekedtedé. vagy hogy ha azt kivántadé, hanem azt is meg kel nézni, ha gyönyörködtélé akaradtal abban. az gondolatban. mert akarattal gondolkodni valamely vétekröl gyönyörködve, az halálos vétek, ezt fel kel jedzeni, mert sokan vannak kik ez iránt meg csallyák magokot.
Mind azon által szükséges még egy dologra vigyázni, mivel két féle gyönyörködtetés vagyon az kisértetben. az egyike, az, a mely meg elözi a vétekre valo hajlást, ez az, az melyet érész az kisértetnek kezdetin, és a mely az akaratot, az rea állasra vészi, az második, az, a mely követi az meg egyezést. az ki is akarattal gyönyörködik abban az dologban. azért vétek ez az második gyönyörködtetés, akarattal lévén, az elsövel pedig nem lévén az akarat. nem vétek.
Ez igy lévén, hogy meg lehesen üsmérni, ha vétettélé az gyönyörködtetésel az rosz gondolatban. azt visgáld meg, ha annak helyt adtálé, és mint hogy az CSelekedet nem lehet
(IV. Az Iffiaknak kalauzza: 533)