láttya magát mely hajlandoságával ellenkezik., és mint hogy nehezen kel hivatallyát végben vinni, az szüntelen. valo gondolkodásban veti ötet, arra valo nézve mind magának, mind másoknak izetlen, és állapottyában ugy van, valamint egy tömlötzben
Másodszor az mi az üdveséget illeti, hogy lehesen az illyen állapottyában arrol gondolkodni, mert azon kivül hogy az szomoruság. az resztcségben. veti, és az resttség az vétekben., de micsoda bajjal és munkával kell néki az üdvesége után fáradozni ollyan hivatalban a melyre se hajlandosága, se az Istentöl nem hivatot. ? erre valo nézve annyi vétekben esik. hogy más féle hivatalban annyiban nem eset volna. az ö elégtelensége, mindenkor nehézségeket talál az ö hivatallya köteleséginek végben vitelében. és bizonyára ha keresnék az okát micsoda rendeletlenségeket látunk az papi, és az világi renden lévökben, az kik közül sokak roszul viszik végben hivatallyokot. meg látnák, ezt az okát, hogy leg nagyob része meg nem visgállya elsöben midön valamely hivatalban lépik. ha arra alkalmatosé, és ha az Istentöl hivatalosé arra.
Erre valo nézve intelek fiam, és mind azokot az kik valamely hivatalt akarnak választani, hogy három dologra vigyázanak
Elöször, hogy micsoda nyomoruságban. és szomoruságban. lésznek egész eletekben. ha rosz választást találnak tenni
Masodszor, mennyi sok vétekben esnek az könnyen valo valasztásert. az melyben nem esnének valamely más hivatalban
Harmadszor. micsoda veszedelemre teszik üdveségeket az rosz választásért.
(IV. Az Iffiaknak kalauzza: 615)