számlálni fiurol, fiura, ez igy lévén igazán atyafiosok valának, és valoságal. leg nemesebbek az egész földön.

Arra ök vigyáztanak, hogy a nemzettségeket tisztán meg tarttsák, el kerülvén valamint az attyok, a kanaán meg átkozot nemzettségel szövettségben esni, mivel azt nem látom hogy apátriárkák el kerülték volna amás nemzettségekel valo szövettséget, és tsak a kanaán nemzettségiböl valo házaságot tiltotta leg inkáb a törvény, az ö familiájok egy helyben maradot. és atörvény szerént bizonyos joszághoz volt kötve, a melyet kilencz száz esztendeig birták fiurol, fiura, ugy tettzik énnekem. hogy jó nemes familiának tarttyuk az ollyat, a ki kilentz száz esztendö alat valo eleit fel számlálhattya. és nemeségit meg mutathattya, kevés talalkoznék illyen europában.

Meg tsallyuk magunkot ha alatson dolognak tarttyuk az izraéliták közöt azt a szokást. hogy ök nem éltek ollyan nemesi titulusokkal, mint mi élünk, ki ki tsak a maga nevén hivatta magát, de az ö nevek mindenkor nagy dolgokot jelentettek, és leg gyakrabban az Isten neve fel találtatot az ö nevekben, josaphát. es Sephatia, az Istennek itéletit tészik, johannán, vagy hananiás, az ö irgalmaságát, josedek. és sedeciás. az ö igasságát, náthánáel, esnathán, jonathán, és náthánia. mind anégyen, az Isten ajándékit tészik, ollyan nevek is vala, amelyek jövendölést jelentettek.

Illyen neveket tartunk mi barbarus neveknek, azért hogy nem érttyük asido nyelvet., nem jób neveké ezek, akastélyokrol. falukrol valo neveknél, valamint mostanában neveztetik magokot nagy pompával ami nemeseink. agörögök hasonlo szokást tartottak, az ö nevek. az Istennek nevéböl állott, valamint diodorus. diogenes. hermadorus., hephestion, desokan alovakrol is neveztették magokat, hippodomás. hegesippus,

Gyakorta. az atya nevét. a fia nevéhez adták, meg akarván

(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 181)


Előző oldal | Következő oldal