azon kivülis egymást mind üsmerték, egymásnak attyafiai voltanak, és igy, egyik a másikának dolgában része volt,

Lehet hogy az illyen közönséges dolgokot irásban tették, noha az irás másut nem szol az illyen irásrol., hanem atobiás és a jérémiás könyvében, jérusálem el pusztulása elött, kevés idövel, atobiás könyveben láttyuk az adosságrol valo levelet, a házaságrol valo Contractust, és donatiot, ajérémiás könyvében. valamely joszágrol valo Contractust, atörvény nem parantsolá amás féle dolgoknak. irásban valo tételét, hanem tsak a feleségtöl valo elválást, mind azon által, ha irásban nem tették is, azö Contractusok jó volt, mivel mindenek elött tsinálták, hogy ha aruth attyafia viszá akarta volna vonni igeretét, az egész bethlehem városa ellene támadot volna, jelen lévén avárosnak egy része, aboozzal valo Contractus tsinálásakor, akik pedig jelen nem voltanak. másoktol meg hallották.

A romaiak, sok ideig nem tették irásban akülönös kötéseket, nem tartván attol hogy valamely kötés bizonyság nélkül légyen, a midön Ceremoniával mondottak ki bizonyos dolgokot aváros piattzán. az egész nép elött, betsületes és emberséges bizonyságok hallattára, az illyen kötések közönségesebbek valának, mint sem egy notarius elött valo mostani kötések.

El mondhatni hogy a sidoknál. aváros kapuja ollyan volt., mint aromaiaknál, aváros piattza, akik élést vittek avárosban, akapunál árulták, ezért is mondá Elizéus hogy holnap igen olttsu lenne az élés a samaria kapuja elöt. a kapunál lévö piatznak pedig, nagynak kelletet lenni, mivel ácháb király. négy száz hamis profétákot gyülekeztete apiatzra, gondolom hogy atöbb városokban hasonlo piatzok valának, és hogy akapuk felet épületek valanak. ahová gyülekeztek abirák, mivel az irás azt mondgya, hogy bóóz fel menvén a kapu feli, ót le üle. és hogy Dávid midön meg hallá az absolon halálát, fel mene akapu felet valo házban. és ót siratá, azt is el hihettyük, hogy az illyen házakban gyülekeztenek esze,

(VI. Az Izraéliták Szokásárol: 254)


Előző oldal | Következő oldal