ádám, vétkezésétöl fogvást. nemzettségröl, nemzettségre szál, minden fiaiban, és az egész emberi nemzet részesül romlandoságában. ezert is mondgya az apostol., hogy ameg romlot természetért. haragnak fiai valánk.

A mi elsö atyáinknak vétke, két nagy sebet okozot lelkünknek. az elmének. tudatlanságát. és a rosz. kivánságot, vagy is aroszra valo hajlandoságot az akaratban, ezek akét veszedelmes eredeti mind azoknak avétkeknek, a melyekben esik az ember gyermekségétöl fogvást.

A vétek nyomorultá tészi az embert, még életében, az elméjit meg vakittya, a szivit meg ronttya. abban a kegyelmet el ólttya. az ördögnek rabjává tészi, az Istennek ellenségévé, és méltová az örökös halálra, nem tudgyátoké mondgya az apostol, hogy a hamisak az Isten országát nem birják. mi érdemli tehát ugy meg a gyülölést, mint a vétek. egy kereszténynek mitöl kellene inkáb irtozni mint attol. a mi halált okozot az emberi nemzetnek,? a mi az örökké valo halálra vezet minket, és a mi oka volt a kristus halálának,

A ki a mojses törvényit meg szegte. halálra itéltetet. minden irgalmaság nélkül. menyivel inkáb sulyosab büntetéseket nem érdemel az ollyan aki az Isten fiát meg tapodgya. és a testámentumnak vérit tisztátalannak, és semminek tarttya. és a kegyelemnek lelkét, boszuságal illeti.

III A büntöl fuss, valamint akigyotól. mondgya abölcs, mert ha ahoz járulsz meg fog tegedet; annak fogai ollyanok mint az oroszlányé. a melyekel meg öli alelket, minden vétek olyan mint akét élü pallos, a mely egy tsapásal meg öli mind a testet, mind alelket, és el választtya az embert az Istentöl, az ö valoságos életétöl, a sebet pedig amelyet tsinál, más meg nem gyogyithattya hanem akristus, a ki is aminden hato orvos.

A martyrumok mindnyájan jobban szereték élettyeket el veszteni. mint sem tsak egy vétket tselekedni.

(III. Keresztényi Gondolatok: 480)


Előző oldal | Következő oldal