probára tétetik, hallottadé valaha. ezeket a szavait, az irgalmaság attyának. meg feddem, és meg dorgálom azokot, akiket szeretek. apoc. 3. 19. az Isten hasonlo képen bánik azö választatival., valamint a mester az ö tanitványival, aki is többet kiván attol. akit alkalmatosabnak lát lenni, egy szoval. az Isten azért küldi reád. a kereszteket, hogy meg szaporittsa koronáidot, és jutalmidot. mert mentöl nehezeb a szenvedes, annál nagyob ajutalom. söt még ez az utolso meg haladgya a másikát, mivel a melyeket mostan szenvedünk. nem hasonlitandok a ditsöséghez. mely nékünk meg jelentetik. rom. 8. 18.
Hetedik Rész Hogy az Isten kinek kinek erejéhez képest adgya a keresztet.
Az urnak itéleti meg vannak fontolva prov. 16. 11. Az urnak ítéleti meg vannak fontolva.prov. 10. 11.
Storophila. Uram ne bánnyad ha azt kérdem te tölled. miképpen lehet a, hogy az emberi erö nem lévén egy aránsu, ugy anyira hogy a mi egynek könyü. az amásikának igen nehéz, még is minden hordozhattya a keresztet, holot sokan vannak akik gyengék. betegek, akik még magoknak is terhekre vannak. de hogy lehet kivánni, hogy a gyenge szüzek, gyermekek. és az iffiu leányok hordozhassák a keresztet.?
A kristus. Igen meg tsalod leányom magadot, nem tudodé azt, hogy az Isten önnön maga abölcseség. és azt meg sem kel gondolni hogy az emberekel erejek felet valo keresztet hordoztasson. nem olvastadé hogy az Isten igaz, ki nem hágy titeket fellyeb kisértetni annál, a mint el szenvedhetitek, söt a kisértettel egyetemben a szabadulásra utat nyit. hogy azt el szenvedhessétek, 1 Cor 10. 13. hogy ha az emberek az oktalan állatokra nagyob terhet nem tésznek, mint sem kellene. gondolodé azt, hogy az Isten anyi keresztet és nyomoruságokot küld az emberekre. hogy meg haladgyák erejeket? ahajos tudván, hogy menyi terhet bir el az ö hajoja. anyira valot rak reája. a menyi szükséges. hogy a szél vagy a habok, ide, s tová ne hányhassák hajoját. de anyira sem terheli meg. hogy el merüllyön. ugy az Isten is kereszteket küld azokra. akiket szeret. azért hogy a világi boldogságnak szele. arosz hajlandoságok után ne vigye öket, és hogy bizonyosabban
(III. A Keresztnek királyi uttya: 277)