hogy keresetlenül találhatnának meg engemet utánnam nem igen kivánnak jöni, de szeretnék. ha el érhetnének.

Storophila. Uram, honnét vagyon mind é?

A kristus. attol, amint az irás mondgya, hogy arest akarja is, nem is, értedé ezt mit tészen, azt hogy arest akarna. parancsolni. velem, de nem engedelmeskedni mint én, ajutalmat szeretnék, de nem aviaskodást. azt akarná hogy meg koronáztatnék, hartzolás nélkül, szeretné aditsöséget munka nélkül, és a meny országot, kereszt. és nyomoruság nélkül. st hier. supr. Cap.13. in prov.

Storophila. honnét jö tehát ez az ellenkezö akarat. a melyet látunk az emberekben., talám onnét jö, hogy mindeniknek két akarattya vagyon., az egyik akarat akarja, a másika nem akarja, hogy lehet egy részint akarni valamit, es más részint nem? mivel az elme. mihent valamit parancsol a testnek, azonal engedelmeskedik. az elme pedig havalamit parancsol magának, nem engedelmeskedik. az elme parancsollya akéznek meg mozdulni, azonal meg mozdul, noha az elme külömbözik a kéztöl: az elme parancsol magának., és meg nem tselekeszi. noha egy az aki parancsol, azal akinek parancsol., honnét vagyon hát e,? mivel az elme a ki magának parancsolya. hogy valamit véghez vigyen; azt a dolgot már akarja, nem is parancsolná hanem akarná, mitöl vagyon tehát, hogy végben nem megyen. st. aug. Conf. 1. 8. C. 9.

A kristus. E. nem tsuda leányom, az attol vagyon hogy az elme tsak félig parancsol., mert tsak félig is akar valamit, mint hogy akarja is, nem is. azakarat a melyel kivánnya hogy valami véghez menyen, a parancsoltat véle, de az akarattya a mely nem akarja hogy meg legyen, meg gátollya a végben vitelt. és igy tsak félig parancsol., ugyan ezért is nem megyen végben, ez a meg hasonlás az akaratban, a mely egy részint akar valamit. más részint azt nem akarja, nem egyéb hanem aléleknek betegsége. a melyet le nyomván a szoktatásnak nehézsége, tsak félig emelheti fel felé azigazság.

Szintén ugy. valamint mikor az örök boldogságrol valo gondolat a mi elménket. az ég felé emeli, és azt amulando gyönyörüség a föld felé le nyomja. ezeknek egyikét. ugyan azon egy lélek kiványa, de azt nem kiványa tellyes és egész akarattal., azért is sokszor nagy

(III. A Keresztnek királyi uttya: 282)


Előző oldal | Következő oldal