mi leszen még a végröl a melyért meg házasodtanak, mivel a mely nyomoruság az elmét. és a lelket háborgattya, atestet sem hagya a nélkül.

A kristus. a bizonyos. hogy a mit leg kedvesebbnek tartanak a házaságban, avagyon leg inkáb meg elegyitve méregel, atöbbi közöt, azt kedves dolognak tarttyák. az egy mástol valo el válhatatlanságot. mivel akit az Isten esze adot, azt az ember el ne válasza. matth. 19. 6. mondgya az évangyélium. ez igy lévén. a kötelet, és a lántzot. akedves dolgok közi kellene tenni. mivel a házaság igazán esze köti aházasokot, ezért is mondgya az én apostolom. az aszonyi állat meg köteleztetet törvényel., még az ö férje éll. 1 Cor. 7 39. meg másut. feleséghez köttettélé, ne keres el válást. ibid. 27. valamint hogy a gályán lévö raboknak. alábokon lévö vason kivül. még olyan lántzot is kell hordozni, amely öket esze köti. közönségesen, hogy egyik a másikátol meg ne válhason, és el ne szökhessék, st. chrisost. de virgini. ugy a házasok is. nem tsak azt az egy kötelet viselik. a mely köteledzi öket. az egymásra valo gondviselésre., de vagyon még ezen kivül más is. tudni illik, hogy a háznál lévö szükséges dolgokra gondviselésel legyenek. ugyan ez is foszttya meg a ferfiat, és az aszszonyt, a magok szabadságoktol. mivel aköteleség egyaránsu, és azt, egyik a másikára nem adhattya, mitsoda nagy rabság azért é.? mivel a rabságbol némelykor tsak meg lehet szabadulni, de ebböl nem. mert ha szinte a leg haragosab aszszonyt venné is el. kel szenvedni. mivel nincsen abban más mód, hogy attol meg szabadulhasson. az aszonynak állapottya nem jóbb, azt gondolya. hogy avéle adot gazdagságal. férjet veszen magának. noha nem férjet. hanem urat veszen. és a szabadságbol. szolgáloságban esik. ugy hogy egy kis gyönyörüségért. meg foszttya magát. a természet szerént valo szabadságtol., és a férhez menésével, sok féle bajt, és keserüséget szerez magának. st basil. libr de virginitate.

Storophila. mind azon által uram. mint hogy az a kötél, közönséges a férfiu, és az aszony közöt. egyik amásikát segitti, és igy az ollyan terh., mely két felé vagyon osztva, sokal könyeb.

A kristus. az épen mind más képen vagyon., mert az olyan aszony. aki szerencséjére valamely jó férjre talált. szüntelen fél hogy el ne

(III. A Keresztnek királyi uttya: 304)


Előző oldal | Következő oldal