állapot arra vezet, mert sok ideig nem engedni hogy abünösök akarattyok szerént járjanak, mondgya az irás, hanem mindgyárt a büntetéshez fogni, nagy jó téteménynek jele. 2. mak. 6. 13. anyomoruság eszében juttattya az embernek hogy az Istenhez fordullyon. ajó állapot pedig el felejteti véle, az Istent, akereszt fel gerjeszti az Isteni félelmet, és a szivbéli töredelmeséget. a jó állapot el felejteti az emberel hogy magára vigyázon., látodé azt.? David bölcs vala. salamon bölcs vala, de mint hogy jó állapottyokban el felejték magokot, azért el is tévelyedének, dávid vétekben esvén, el távozék az Istentöl. és az ö kegyelmétöl és azt sok köny hullatások után nyeré viszá. salamon pedig, az a nagy bölcseségü fejdelem. akinek az Isten anyi nagy tudományt adot vala, ellene nem álhata atsalárd jó állapotnak, hanem vétekböl, vétekben esék, és el veszté bölcseségét, mivel az aszszonyai kérésekre, a balványoknak temjént ajánla, azt magad is helyben hagyod, hogy az, az igazán valo nagy, a ki a nyomoruságban el nem tavozik a böltseségtöl, és ajó erkölcstöl. és aki az Isten rendelésire hagya magát. zugolodás nélkül. abban bizonyos légy, hogy a nyomoruság és a kereszt. mint egy bizonyos jelei aboldogulásnak. avilági jó állapot pedig, jelentheti a jövendö béli veszedelmet, mit tartasz hát mind ezek felöl. és melyikét gondolod hogy nagyob ajándéka légyen az Isten rendelésinek, a jó állapoté, vagy a nyomoruság. mivel kevesen vannak ollyanok. a kik roszul élyenek anyomoruságal, és a keresztel, ellenben pedig. kevés fordittya jora. jó állapottyát.

Storophila. a bizonyos, hogy ha ugy meg tekéntenék a mint kellene az örökké valo jót, kiki el hitethetné magával hogy a nyomoruság leg föveb ajándéka az Istennek., és az érdemel leg több háláadást,

A kristus azt jól mondod, mivel ha az Isten leg nagyob tudományt adot volna beléd. ha az Istenröl olyan formán beszélhetnél. is, valamint az angyalok., de mind a te néked anyit nem használna a szent életre. mint a, ha az Isten akarattyára hagyod magadot. anyomoruságban, ennek az az oka, hogy azok a tudományok olyan ajándékok. a melyek meg adatnak., mind ajóknak, mind a gonoszoknak.

(III. A Keresztnek királyi uttya: 379)


Előző oldal | Következő oldal