apolog.C.35. de sött még ellenben. apenitenzia tartásban, és keserüségben töltötték azokot a napokot. azért hogy nagy vétkek mentenek végben azokon. Clem.paedag. söt még a vásárokra sem mentenek, hogy ha pedig oda mentenek, tsak a szükség vitte öket arra, vagy pedig azért, hogy rabot vegyenek, és azt meg térittsék., Const apost II. C.26.

Egy szoval mint hogy ök irtoztak atöbb vallásoktol. már ez elegendö ók volt. hogy a nép utállya öket, eleget mondották, hogy ök lélekben imádgyák, a menynek, földnek teremptöjét, akinek is, az imádságokbol álló áldozatokat ajánlanak szüntelen, de az ilyen beszedet a bálvanyozo nép, senem értette, senem hitte, hanem még azt kérdették töllök, mitsoda neve az ö Isteneknek, és áthéusoknak nevezték öket, azért hogy nem imádták a templomokban lévö isteneket, hogy az ö oltárjokon tüzet nem láttak, sevéres áldozatokot, se bálvány képeket, a bálvanyozo áldozo papok, a jövendö mondok, akik az áldozatok bélit visgálták, mind ezek a keresztényekre valo gyülölségre indittyák vala a népet, és nékik tulajdonittyák vala, a közönségesen történendö nyomoruságokot, és veszedelmeket, mondván, hogy mind azok, az istenek haragjában esnek, kik élni hadgyák a keresztényeket. tertull.apolog.40.

Az illyen káromlásoknak szine alat, a leg jób erköltsököt is roszra magyarázák, az egy máshoz valo szeretetért áruloknak tarták öket, mert egy mást atyafi neven hitták. ezt roszra magyarázák. noha apogányok is ezt követték, noha rosz végre., ha alamisnát adtanak, azal káromlották, hogy tsak azért adnak, hogy a szegenyeket magokhoz hodittsák., vagy azért, hogy a a püspökök nagy kintset gyüthessenek, a tsuda tételeket boszorkányságnak tartották, a mint is. hogy abban az idöben, avilág tele vala szem fény vesztövel, akik is ditsekedtenek ajövendö mondásal, vagy azal hogy a betegeket meg gyógyittyák holmi boszorkányos betükel, vagy szókal, a mellyeket senki nem érthetet., azert ha láttanak tsuda tételeket,

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 342)


Előző oldal | Következő oldal