az illyen rendeletlenséget egy szers mind el töröllyék, tellyeségel meg tilták az egy háziaknak, kik házasok nem valának, az idegen aszszonyokal valo lakást, a niceai gyülés ugyan meg engedé az anyokal, és az egy testvér hugokal valo lakást, Conc.nic. Can.3.

Az anyaszent egy házaknak szokási, nem valanak mindenüt egy aránsuak ez iránt, hogy az egy háziaknak feleségek ne legyen, szent hieronimus azt mondgya, hogy a nap keleti, egyiptumi anyaszent egy házak, és az apostoli szék, szüz, vagy tiszta életü egy háziakot vettek bé, és noha feleségek volt, de férjek nem lehetének azután, st hier. in vigilant C.1. ezek tehát ahárom nagy pátriálchális székek, roma. alexandria, és antiochia, szent epiphánus azt mondgya. hogy az anyaszent egy ház, bé nem veszi az olyanokot akik bigamusok, ámbár a második feleségit, az elsönek halála után vette is el. söt még az ollyan is akinek egy felesége vagyon. diaconus, pap. vagy püspök nem lehet. felesége élteben, hogy ha tsak attol el nem távozik, föképpen az ollyan helyeken, ahol a szabot rendeket, szorosan meg tarttyák, epist.haeres. 59 Cathar. n.4. mivel azt ö meg vallya, hogy némely helyeken. apapok, diaconusok, sub diaconusok, afeleségekel laktanak, ez a szokás mondgya, nem egyezik meg a rendel, hanem az emberi gyarloságal, a ki enged az idonek, és a sokaságnak. akinek másként, egy házi szolgákot nem kaphatnának,

Azon idötöl fogvást, távoztanak el agörögök. az. illyen rendektöl, de akár mely helyen, és tartományban, a közönséges anyaszent egy házban. soha nem volt szabad apapnak meg házasodni fel szenteltetése után, ha meg tselekedte, le tették, türhetetlensége. meg büntetésére, ami az aláb valo egy házi szolgákot illeti, mint az olvasokot. és akapun állokot, ezek rend szerént házasok valának. és a feleségekel laktanak. ezért sokan meg is maradának sokaig. ezen rendekben, mind addig még a feleségek élt.

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 384)


Előző oldal | Következő oldal