a szent felix innepére, 14 jan. natali 3. tsak egy városban annyi nép ment, hát még másut az egész kereszténységben, hát még romában a szent hippolytus, szent lörintz, szent péter, szent pál innepjekre mennyi gyülekezet. prud.peristeph 2.11.12. a butsu járás innét kezdödék, martyr jun.29. de st Cassio. a harmadik saeculumnak a kezdetin, a midön szent alexander jérusálemi püspöké téteték szent narcissal Capadociábol, a szent helyeket ment látogatni, euseb.VI.hist C.10.

Ugyan is nagyob buzgoságra inditotta az embert, a midön látta valamely szentnek a réliquiáit. tömlötzét, lántzait, és más egyéb kinzo eszközeit, mint sem, ha tsak meszünen hallot volna azokrol beszélleni, még ehez teszem. a sok tsudákot a melyek az ollyan helyeken lettenek., és ahová a pogányok is el mennek vala a testi egésségért. és sokszor, lelki képen is meg gyogyitattak, azt ki ki tudgya, hogy a kereszténység szabadságának kezdetekor. szent Ilona nagy szorgalmatoságal tisztelé a szent helyeket., gyakrabban is mentenek azután oda bucsura, euseb.III.vit.C.42. amidön Constantius Császár idejében, jerusálem felet egy fényes keresztet láttak volna az égen délben, akoron minden féle nemzetböl álló veghetetlen nép vala avárosban. akik mind látták ezt a tsudát. st Cyrill.epist. ad Const. sozom.IV.hist.25. szent hieronimus, látó bizonyság lévén, azt mondgya, hogy minden koron sok számu nép gyülekezet oda, a menetel könnyen meg lehetet, a tengeren, nem igen nagy dolog, spanyol. országbol, vagy galliábol egyiptumban, palestinában, vagy afrikában menni.

Régenten oda kelletet menni azokra a helyekre. ahol a martyrok szenvedtenek, mind addig. a még nem kezdék az ö reliquiajokot egy helyröl, másra vinni, azt pedig agörögök

(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 418)


Előző oldal | Következő oldal