fény vesztököt, jövendö mondokot, noha mind az illyenek, keresztény nevet viselnek. aug. de catechiz. C.5.7.17.25. azt meg vallya amánicheusoknak, hogy sokan vannak ollyanok, még az igazán valo vallásban is, akik babonások, vagy ollyanok., akik annyira követik rosz hajlandoságokot, hogy az Istennek tett igérettyeket el felejtik, aug. de mor. eccles. C.34. erröl gyakorta beszél. adonátisták ellen irt munkáiban., ahol meg bizonyittya, hogy az anyaszent egy házban, akonkolynak, együt kell lenni ajó magal, az aratásnak. idejéig, meg másut kárhoztattya, az olyan igasságtalanokot, akik közönségesen gyalázták a keresztényeket, vagy abarátokot., valamely roszért. amelyet láttak valamely különös. emberekben. st.aug. inps.99. C.12. szent Chrysostomus, és a több szent atyák, elég bizonyságot tesznek a keresztényi meg romlásrol, v. Chrys. in matth.hom.61. idem. de Compunct.idem. adfidel.patr.
Mire valok valának tehát, azt mondhatná valaki, a közönségesen valo penitentzia. tartások, és agyülekezetböl valo ki rekesztések.? arra, hogy az anyaszent egy házban. valo vétkeket ki irthassák, hanem mind is, st aug. enchirid. C.80. apenítentziát ugy adták, ha azt valaki maga kérte, vagy ís leg aláb. ha az alá vetette magát, szükséges volt tehát. hogy meg vallya vétkit, és magát bé vádollya, vagy a penitentziát fel vegye, amidön mások bé vádolták, a gyülekezetböl valo ki tiltás. tsak azokra eset, akik fel nem akarták venni a penitentzia tartást. mind azáltal, ha szinte elegendö bizonyságok voltanak is ellenek, de az okos püspökök a ki tiltásal nem siettenek, orig: trad.35. in matth.hom.21. in jos. ki nem tilttyák vala. az ollyan bünösököt, akiket látták hogy oly hatalmasok, vagy oly nagy számuak, hogy a büntetés nem hogy a meg térésre. de söt még a boszu állásra indithatta
(VI. A Keresztényeknek Szokásirol: 454)