Azt akarom mondgya szent pál, hogy ajoban okosak legyetek, és együgyüek aroszban. legyetek gyermekek az ártatlanságban. mondgya meg másut. de atekélletes embereknek eszét. és böltseségit birjátok. ugyan ezel is magyaráza meg a kristus szavainak értelmét, ha olyanok nem lésztek mint akis dedek, bé nem mentek a menyeknek országában. ugyan eszerént egyeztetik meg avaloságos keresztyének, az eröt és az értelmet., az együgyüségel. ennek a három dolognak meg egyezésit. tsudálatosan láthatni ábrahámban. és dávidban. mitsoda együgyüségel nem vévé ábrahám az Isten parantsolattyát. a midön parantsolá néki hogy hagyael hazáját, hogy áldoza fel azt a fiát, a kitöl reménlette azt a sok számu maradékot., és azt anagy hatalmat. melyet neki meg igérték volt, az ö nagy bátorsága, vagy is ereje. gyözedelmet vétetet véle akirályokon. és meg vettette véle. arajtok valo nyereséget; az ö okosága. békeségben éltette ötet. és szövettséget tétetett véle. a szomszédságban lévö királyokal. el távoztatta ö tölle még az attyafiait is, kik haborgatták tsendeségit tselédinek, sok volna dávidnak is elö hozni kegyeségit. és együgyüségit. az ö okosága ki tettzik. mi modon. kerülte el saulnak sok féle mesterségit. és mind azokot a töröket, melyeket ellenségi hantak eleiben; az ereje.és bátorsága ki tettzik a nyomoruságokban. és a hartzokban. ábrahám meg érdemlé. a hivök attyává lenni., és képe lenni az örökös Atyának, aki halálra adta a maga fiát; és dávidot a szent lélek, az Isten szive szerént valo embernek nevezi, és olyannak, a ki sokakban jelentette a kristust

A bizonyos, hogy az erö, az okoság, és az együgyüség. a kristus szent emberséginek fö jelei, lehetetté valaha látni. az alázatoságokban, és a kinokban., okosab, erösebb, és egyszers mind együgyüeb embert nálánál. amely félelmet. és keserüséget mutatot az olaj fák kertében, a tsak arra valo volt hogy inkáb. ki tessék, halando életében valo embersége.

(III. A Valoságos Keresztényeknek Tüköre: 827)


Előző oldal | Következő oldal