F Elegendö hogy ha együt vagyon a szánásal. és bánásal; és hogy ha azokot az Isteni szeretet okoza, más képen nem elegendö, mert az Isten akor bótsáttya meg a vétket mikor a sziv meg tért., a büntetéstöl valo félelem hogy ha magánosan vagyon., valo el kezdi a meg térést, de el nem végezi, hogy ha együt nintsen az Isteni szeretettel. és az ígaságal.
K Miért nem téritheti meg a szivet a büntetéstöl valo félelem hogy ha az Isteni szeretettel és az igaságnak szeretetivel együt nintsen?
F Mert a sziv tsak akor tért meg, mikor valojában meg utállya a vétket, a vétek meg utálására pedig szükséges az igaságnak szeretete., az olyan aki tsak azért hagya el avétket mert tart az örökké valo égéstöl., nem avétektöl tart. mondgya szent Agoston. hanem atüztöl, mivel vétkeznék hanem tartana a büntetéstöl. és igy avétket mindenkor szereti. nem is az igaságnak szeretete tartoztattya meg avétektöl, hanem a büntetésnek félelme, tehát az ollyannak szive. se meg nem tért. se meg nem változot.
K Miért mondod azt. hogy a büntetésnek félelme el kezdi a meg térést. és arra készit.?
F Mert külsö képen el hagyattya a véteknek tselekedetét., és ezáltal. a meg térésre készit
Magyarázat
Ámbár a félelem egyedül meg ne változtassa is a szivet, mind azon által. meg tartoztattya a vétektöl, ne hogy azért meg büntettesünk. és lassanként el is hagyattya velünk a véteknek szokását. el hagyatván pedig velünk
(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 558)