a vétkes szokást. el is távoztattya tölünk azt az akadályt., a mely meg nem engedte az Isteni szeretetnek. szivünkben valo menetelét, ez igy lévén. a szivet késziti a meg térésre, ugyan ezért is hasonlittya szent Agoston a félelmet a töhöz, a mely maga után viszi a materiában a selymet, a melyel esze todozák a materiát. de mint hogy tö nélkül a selyem. a matériában nem mehet, ugy a szivet is az Isteni szeretet tériti meg. és tészi valoságos keresztyéné., de rend szerént ez a szeretet. a büntetésnek félelme által mégyen a szivben.

K Miért mondod azt. hogy tsak az Isteni szeretet lehet kezdete a sziv meg térésének?

K Mert aszivnek meg térése nem egyéb. hanem egy olyan bünösnek meg változasa, aki el hagya a magában uralkodo vétket. és a teremtet állatokhoz valo szeretetet., hogy az Istenhez ragaszkodhasék. az Isteni szeretet nélkül pedig ez a változás meg nem lehet., mivel szent János azt mondgya. hogy aki az Istent nem szereti. a halálban marad. valamég tehat az Istent mindenek felet nem szeretik, addig mindenkor az elsö parantsolattya ellen vetenek az Istennek., és illyen formában. mindenkor vétkes állapotban lésznek.

K A szivnek ez a változása. miért nem lehet meg az Isteni szeretet nélkül?

F Mert a sziv nem ragaszkodhatik az Istenhez hanem tsak a szeretet által, valamint ateremtet állathoz. a szeretet által ragaszkodik. ez a két szó. szivbéli ragaszkodás, vagy szeretet. egyet tészen.

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 559)


Előző oldal | Következő oldal