intésit nem veszik engedelmeségel. az ilyen forma gyonás nem alázatos.

K Mit értesz az együgyüségel valo gyonáson?

F Azt értem hogy a vétket meg kel valani igazán minden menttség nélkül, abol se el nem vévén, se hozája nem tévén

K Miröl üsmérhetni meg hogy nem együgyüségel vagyon a gyonás.

F Hogy ha magunkot jóbbnak tétettyük lenni, mint sem amint vagyunk, vagy ha ugy bé hálozuk vétkeinket, hogy lehetetlen apapnak meg érteni. vagy ha ugyan azon is igyekezünk hogy meg ne érthese, és másra magyaráza, az ilyen gyonás nem együgyüségel valo; de közönséges. és nagy vétek. mivel ugy akristus akarattya ellen tselekesznek, aki azért paranttsolya agyonást, hogy a papnak ugy mutasuk bé magunkot. a mitsodások vagyunk, és hogy apapnak lehesen jó itéletet tenni. és illendö orvoságot adni.

K Mit értesz azon. hogy okoságal kel leni agyonásnak?

F Azt értem hogy tiszteséges szokal kel meg vallani avétket, és nem kel amások vétkeit elö hozni szükség nélkül. mondám szükség nélkül., mert adatik olyan alkalmatoság, amelyben szükséges ki nyilatkoztatni amás vétkit. ugy mint. amidön. a magad vétkeit ki nem terjesztheted tellyeségel. hogy ha tsak a másérol is emlékezetet nem tész

K Nagy véteké a midön a gyonásunk haszontalan valo?

F A szenttséget meg szeplösitvén. szenttség törést tselekeszünk. amely irtoztato vétek

K Mit kel tselekedni hogy helyre lehesen hozni a szenttség törést?

F ujolag kel kezdeni a gyonást. és mind az addig

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 569)


Előző oldal | Következő oldal