F Igen jo. es hasznos. eröl példát látunk a samuel Anyaban.

K Ez az imádság nehezebbé mint sem aszoval valo imádság?

F Nem mivel nem nehezeb belsö képen könyörgeni Istennek, mint sem szoval.

K Ez az imádság oly szükségesé. mint a szoval valo imádság.?

F. Még szükségeseb; mivel szollás nélkül is lehet imádkozni, mert nem aszollásban áll az imadság. hogy ha tsak asziv meg nem egyezik aszoval., tehát a belsö képen valo imádság szükségeseb.

K Miért tekéntik tehát rend szerént az elmével valo imádságot olyan formán, mint amely mindentöl meg nem lehet,?

F Azért, mert. nem jól, és nem igazán gondolkodnak, az elmével valo imádságrol. és azt mind más féle képen képzelik, mint sem amint vagyon., azért mert az elmével valo imádságot anagy okoskodásban., és a mély elmével valo gondolatokban tarttyák, és azt gondollyák hogy azok akik oly mélyen nem gondolkodhatnak, az elmével valo imádságra sem alkalmatosok

K Miért mondod azt hogy nem igazán gondolkodnak arol.?

F Azért mert az imádság nem az okoskodásban áll, hanem a szivnek az Istenhez valo indulattyában., ez igy lévén, tsak ami szivünk az Istenhez emelkedgyék. valoságal, az imádság jó és hathatos, ámbár az elme ne légyen is alkalmatos amély, és bölcs gondolatokra.

K Mitsoda hát az igazán valo módgya az elmével valo imádságnak.?

F Az imádság jó. akár. szoval. akár belsö képen valo legyen, tsak a sziv az Istenhez emelkedgyék. tsak nyomoruságinkot

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 691)


Előző oldal | Következő oldal