a nagy misekben is,. a mi pedig az Évangyéliumot illeti, akis misékben a papok szokásban vevék. bal felöl mondani, mert a nagy misékben a még a Diaconus az Evangyéliumot éneklette., a pap Missaléja bal felöl volt, ahová által vitték volt a collecta után, mivel a pap abbol nem olvasot a secreta imádságáig., a melyet akor mondották a midön az ajándékok az oltárnak jóbb felin voltanak., a könyv tehát bal felöl volt, a Collectátol. fogvást, a Communionak végiig, hanem akor jobb felöl vitték a könyvet mert már üres volt aza része az oltárnak, ugy hogy azon a részin végezék el a misét. a melyen el kezdették, volt. ezek tehát abetü szerent valo okai akönyv egy helyröl más helyre valo vitelésnek, egy bizonyos auctor szerént. aki erröl irt öt, vagy hat száz esztendövel.

A mely lelki magyarázatot adnak pedig annak nem egyéb, hanem hogy az oltárnak jóbb felöl valo része a sidokot jelenti, akik leg elöbször hivatattak vala ahitre,, és abal felöl valo része. jelenti apogányokot. akik örömel vették fel a sidoktol el vettetet Évangyéliumot, de mint hogy ök is végtire meg fognak térni, arra valo nézve. viszá viszik az Áldozat után, a jóbb felöl valo részre a könyvet,

Ez a lelki magyarázat igen jó, és áitatos dolog. de azt meg kel vallani hogy a szokás. bal felöl olvasni az Évangyéliumot nem onnét jött, mivel nintsen töb hat száz esztendönél hogy romában a Diaconus az Evangyéliumot énekelvén. rend szerént jóbb felé fordult., mert mint hogy az emberek jóbb felöl voltanak az Diaconus is az emberek felé fordult., az Aszonyok helye pedig bal

(V/1. Catechismus Formájára valo kőzőnséges Oktatasok: 795)


Előző oldal | Következő oldal