inditotta vala. phinét, az Istent. meg bántók ellen, az irás eztet adgya elönkben., azt is fel teszi, hogy az Isten. a makabéusokhoz valo kedvezésit. sok csudák által, mutatá meg. és mint örökös ur, meg parancsolá a makabeusoknak hogy fegyvert fognának 1 makab. 2. 26. 27. 2. makab. 10. 29.
Azt is ezekhez tehetni, hogy antiochus nem vala örökös ura a sidoknak, csak eröszakoson birta öket, söt még a maga országa is. a seleucus fiáé volt, demetriusé.
Az Isten népének vala tehát nagy ígassága ahoz. hogy magát az iga alol fel szabadittsa, mihent arra alkalmatosság adatot, valamint annak elötte cselekesznek vala az izraélitak., gedeon. sámson., és más birák alat., akiket az Isten támaszt vala, hogy öket ki vegyék. az madianiták. amoniták. és philistéusok igájok alol.
K. micsoda nemzettségböl vala matathiás?
F a lévi nemzettségéböl. és az ááron maradékjábol. mivel aztot láttyuk hogy judás makabéus. az ö fia, a papi hivatalt viszi vala végben a templomban., és hogy más egyik fiát, janathást, fö papnak tevék. a mely csak az ááron maradékit illeté.
K. mellyek. valának. a judás makabéus leg nevezeteseb cselekedeti?
F sok számu gyözedelmet vet antiochuson. és az utánnavalo királyokon. és más egyéb népeken., jerusálemet meg vevé. a templomot meg tisztitá. és meg szentelé, és ennek a meg szentelésnek. emlékezetére. innepet rendele, a melyet a krístus is meg tarta, az ö nagy vitezsége., és sok gyözedelme. az egész földön. el hiresité az önevét, végtiré el vesze, egy ollyan hartzon. a melyen nyolcz század magával, sok számu nép ellen kelleték hartzolni., a mely hartzon nagy jelit mutatá hitének és vitézséginek. machab.
K. ki következék, judás makabéus után. ki vezérele a hadat, és ki igazgatá a népet.?
F. leg elsö vala jonathás. aki azután. meg egyezteté a maga személyében, a világi hatalmat. a fö papi hivatalnak hatalmával. ez után. következék. simon. az öttse, ez igen nevezetes vala. bátorságáért, és jó erkölcsiért, és aki leg elsö vala., a nemzetin valo csendes uralkodásban, a babiloniai fogsag után., eztet meg ölék árulásal egy vendégségben, és
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1017)