irgalmaságában valo reménséget adgyon néki, akristus szenvedésinek érdemi által. A 4 hogy Isteni szeretetett olttson beléje. Az 5. hogy meg utáltassa véle abünt, A 6. hogy ollyan szándékot olttson beléje. mely a szenttségekhez vezesse., bünei bocsánattyának vételére., hogy újj életet élvén., meg tarttsa mind az Isten. s’, mind az anyaszent egyház parancsolatit. Conc. trid. sess 6. cap. 6
K Miben áll. ameg igazulásnak kegyelme? justificatio
F Hogy meg ujjitván lelkünknek belsö részeit. az Isten elött kedvesek lehesünk.
K Miben áll. abelsö képen valo meg ujjittás.?
F A bünöknek bocsánattyában. és a jó erkölcsöknek bé óltásában.
K kicsoda ennek a meg ujjitásnak a kezdete.?
F A szent lélek. aki is szivünkben jövén lakni. abban helyhezteti meg maradását.
K Miképpen veszszük. a meg ujjulásnak kegyelmét.?
F A kereszttségben. vagy a penitentzia tartásnak szenttségiben., és némelykor az utolso kenetkor. Conc. trid. sess. 6. Cap. 7.
5 Articulus. Azokrol. a kiknek a kegyelem adatik.
K kiknek adgya Isten kegyelmét.?
F A mit leg bizonyosabban tudhatunk ez iránt. ezek azok.
1. Az Isten azt akarja. hogy minden emberek üdvezüllyenek és az igazságnak üsméretire jussanak, mondgya szent pál 1. tim. 2. 4.
2 Ezen a közönséges akaraton kivül. hogy mindenek üdvezüllyenek, vagyon még az Istenben hathato akarat, hogy némellyeket közüllök üdvezittsen., ugy annyira hogy valoságal nem minden ember üsméri meg az igazságot, se nem üdvezülnek mindnyájan. nem is adgya mindennek üdvezitö kegyelmét. ugy mint, a jóban. végig meg maradando kegyelmét. donum perseverantiae.
3. Az Isten annak adgya ezt a kegyelmét. és közönségesen minden kegyelmit akinek akarja., és ollyan formában a mint néki tettzik., mert ö szabad ajándékival. de mikor kegyelmit nem adgya: vagy azt viszá veszi, mindenkor tsak a véteknek büntetésiért tselekeszi.
4. Az Isten több kegyelmit adgya a hiveknek mint a hitetleneknek., de a hivek közöt is. némellyeknek többet ád, mint másoknak. 1 tim. 4. 10. joan. 14. 2.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1276)