és erre valo nézve. az Isten is ugy botsáson meg nékik, hogy ök is a sok nyomoruságban. és szenvedésben. részesek legyenek ez életben, azért az örökös kinért, a melyet érdemlettek volna, Conc. trid. sess. 14. Cap. 8.
K Mitsoda külömbség vagyon a kereszttségnek szenttsége, és a penitentziának szenttsége közöt, a mi abünnek botsánattyát illeti?
F. A kereszttségnek szenttsége, meg botsáttya az egész vétkeket. akar mely nagyok legyenek azok, ugy a büntetést is. egészen, mind az ideig. mind az örökké valot, nem kötelezvén az embert, az büneiért valo elég tételre, A penitentia tartásnak szenttsége, meg botsáttya a vétkeket, az örökké valo büntetést [bün tetést] is meg botsáttya, de az ideig valot nem mindenkor, és a bünöst köteledzi. a büneiért valo elég tételre., ugyan ezért is nevezik a penitentziát. sullyos, és munkával valo kereszttségnek Conc. trid. sess. 6. cap. 14. et sess. 14. Cap. 2. de penitentia.
11 Articulus. A szent irásbol valo példák, a melyek meg bizonyittyák. az elégtételnek szükséges voltát.
K Találunké valamely példát a szent irásban, a bünnek botsánattyárol, hogy azért kelletet volna ez életben eleget tenni az Istennek.?
F. Edgy nehányat találunk, láttyuk azt is hogy a kristus elött, avétkek meg nem botsátattak, másképpen, valamint mostanában is meg nem botsátatnak., hanem a kristus elég tételének erdeme által,
Az Izraéliták, Egyiptumbol valo ki szabadulások után, az arany bornyut imádák apusztában, és sokszor fel támadván., panaszolkodának az Isten ellen. az Isten meg botsáttá azt nékik a mojses kérésére, de hogy meg büntesse azokot a meg botsátot vétkeket., negyven esztendeig hagyá öket apusztában, és meg nem engedé, hogy bé mennyenek a meg igért földre,
szent David, házaság törésben. és gyilkoságban valo esetét. meg szánta, bánta, az Isten meg is botsáttá néki vétkeit., de Náthán proféta által. meg izené néki, hogy azokért a meg botsátott vétkekért. nehéz.
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 1333)