oszolhatatlan, és azért el rothadatlan. A lélek tehát lelki. állat, mivel minden a mi gondolkodik. és a mi amaga gondolatirol emlékezik. alelki állat, mivel atestnek nem lehet gondolkodni. se okoskodni, lehetetlen hogy a gondolat test legyen, se hogy a test gondolat legyen., abban pedig nem kételkedhetünk. hogy ne gondolkodnánk., ne üsmernénk., ne akarnánk. ne emlékeznénk, az a kételkedés. azon, hogy ha gondolkodunké vagy sem, önnön maga a gondolat vagyon tehát mi bennünk ollyan lelki kezdet. amely minket gondolkodtat, és ugyan ez a kezdet az, amelyet okos léleknek nevezik. s. aug. de immort. ani.

K. miképpen teremtette Isten, az elsö ember lelkét?

F. semmiböl teremtette, az Isten eképpen is teremt minden lelkeket.

Magyarázat

Szent Agoston nem akara semmit végezni aléleknek eredeteröl valo kérdésröl, hogy ha azIsten teremtéé mindenik lelket, vagy hogy minden ember lelke. az ádám lelkétöl veszen eredetet., szent hieronimus, szent ambrus, szent athanásius, és csak nem mindnyájan a szent atyák. azt tanittyák., hogy az Isten teremti mindenik lelket., a több theologusok is ezt tanittyák, ez is egyezik meg inkáb a szent irásal. ps. 32. 15 hebr. 12 9. s. cyrill. alex. libr 1. supr s. joan. c 9. s Athanas. libr. 1. Contra pag.

K. Az Isten hasonlo képen teremtéé az elsö Aszonyt, valamint az embert?

F mind egyikének. mind a másikának lelkét hasonlo képpen teremté. de az Aszszonynak. testét nem földböl teremté mint a férfiét. hanem álmat bocsátvan ádámra, egy oldal tsonttyát ki vévé néki. és abbol formálá Évát.

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 952)


Előző oldal | Következő oldal