maradéki közöt továb meg marada a buzgoság., mint sem a Cain maradéki közöt,, és hogy ö tölle származot a kristus familiája.
K. mire tanyit minket a Cain. és az ábel historiájok. avallásra valo nézve.?
F. 1. Ebben akét atyafiban. két féle társaságnak képit láttyuk., akiknek együt kel élni a földön, világ végiig.
2. Ábel. a kristust jelentette. Cain a sidokot.
K. mit értesz azon akét társaságon. akiknek együt kel élni világ végiig.?
F. Értem a jóknak, és a roszaknak társaságokot., akik csak világ végin lesznek egy mástol el választva, és a kik, mind addig elegyesen leszen. egyik a másikával. sz.agoston. az Isten városának, vagy mennyei városnak nevezi a jók társaságát., és földi városnak, a roszak társaságát. lib. 11. 15. de Civ. dei. Cap. 1. in ps. 61.
K. miért nevezi sz.agoston. az Isten városának. a jók társaságát.?
F. mert ez a név. sok helyt emlitetik a sz.irásban; a melyen ezt a sz. társaságot kel érteni, a ki is idegen e földön, a ki evilági jókhoz nem ragaszkodik., aki csak Istenért éll, és aki ugy tekinti az eget, mint hazáját. de Civ dei. lib. 14. Cap. 28.
K. miért nevezi földi városnak a gonoszak társaságát?
F. mert annak, a ki ehez a társasághoz tartozik, minden hajlandosága a. hogy a földi dolgokhoz ragaszkodgyék. minden boldogságát abban tarttsa hogy a földi jokal. gyönyörüségekel. és tiszteletekel. élhessen, hogy a földön uralkodhassék. mind cselekedetit arra a mulando boldogságra fordittsa, söt még avallásbéli cselekedeteit is, és hogy, utállya, üldöze, szomorgassa, mind azokot. kik meg akarnák valamiben. gátolni. abban aboldogságában. melyet keres eföldön, st aug. de Civ. dei. lib. 14. Cap. 28.
K Cain miben volt képe. a földi városnak.?
F. 1. abban hogy ö elsö szülöt volt. mivel elsöben., mindnyájan. a földi városhoz tártozunk., és csak, az ujjonan valo születés által.. kezdünk, a mennyei városhoz tartozni; sz. pál azt mondgya hogy elöször a mi lelkes, és testi. a kezdödik mi bennünk, az után a lelki. 1 Cor. 15. 46.
2. Cain mindenkor a földhöz ragaszkodot. eki tettzik abbol. hogy
(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 965)