A hébréus nevnek eredeti. nem ollyan bizonyos, némellyek azt tarttyák, hogy a jákob nagy attyát. ábrahámot, hébréusnak nevezték. heberöl, a pháleg attyárol, akinek idejében lett a nyelv meg oszlása, ugy hogy. a mely nyelven beszélle heber. a meg marada. és nevezék, hebraica nyelvnek. mások pedig más eredetet adnak ennek a névnek, mert a hebreica nyelv szerént, hebreus azt teszi, tul valo. mert ábrahám az euphrátesen tul valo volt. és ezen utolso magyarázat szerént, ábrahámot. Ebreusnak nevezték. a kanaán földin, hogy meg tudgyák eredetit, mint ha azt mondották volna, hogy az euphrátes vizén tul valo ember. st. aug. de civ dei lib. 16. Cap 1.

K. mit jelente a sido nemzet. aki is mind egészen., egy embertöl származék

F. a keresztény népet, a ki a kristus által formáltaték.

K. mit jelentének a tizen két patriárkák, akiktöl eredének mindnyájan a sidok?

F. a tizen két apostolokot; akik lelki attyai a keresztényeknek. azért mondgya. sz. pál. hogy az apostolok fundámentumira vagyunk épitve. eph. 2. 20.

K. mit jelentének. lia. és rákhel.?

F. a sz. atyák, ugy tekintették liát. az ö termékenységiért, mint a munkálodo életnek képit., és rákhelt. az ö szépségiért, és magtalanságáért. mint ollyan életnek képit. a ki inkáb foglalatoskodik az igasság keresésében, mint a külso munkában. az egyik, ideigvalo, és munkás, a másik. örökös, és bóldóg. st. aug. lib. 22. Contr. faust. Cap. 52

7 Articulus Az izraelitáknak. egyiptumban valo rabságokról.

K. az izraéliták. birtáké mindenkor. az ábrahámnak meg igért földet?

F. Abrahám, Isák. és jákob. ót ugy maradának. mint jövevények. és ezeknek maradéki. az igéret után. négy száz esztendövel. birák a földet. hebr. 11. 9.

K. miért halada annyi sok idöre, és miért nem birák hamaréb azt a földet?

F. mert sok ideig valának. az egyiptiusok rabságában, és az ábrahám hazájábol valo ki menetele után. negy száz esztendövel szabadulának meg arabságbol. és kezdék.birni a földet,

(V/2. Catechismus Formájára valo közönséges. Oktatások: 977)


Előző oldal | Következő oldal