Ditsöségét, és üdveségeket kellene keresni, akoron tunyák, és restek, azt nem tselekszik az üdveségért, a mit ahejában valoságért tselekesznek, se azt a mit a küszködök, akik egy laurus, vagy cserfá levélböl valo koronáért viaskodnak, az illyen küszködök, a midön a viaskodáshoz készültenek,, az ollyan ételtöl vagy más ollyan egyebtöl, magokot meg tartoztatták. ami öket meg nehezithette, vagy meg gyengithette volna, igen nagy mértékleteségben éltenek. akeresztyenek. pediglen, akiknek örökös koronát igérnek jutalomul. magokot semmitöl sem akarják meg tartoztatni, ettöl vagyon hogy ollyan kevesen üdvezülnek, és hogy ollyan könnyen gyözetetnek meg ellenségektöl. ollyan ellenségel vagyon dolgunk. aki fegyveres és vigyázo, mi pedig fegyver nélkül megyünk a hartzra, leheté ennél nagyob bolondság.?

K. Mitsoda a bizonytalanságra valo futás?

F Nem egyéb, hanem a midön az ember semmi tzélt sem teszen fel futásakor. és el hadgya azt az utat a mellyet akristus adot elönkben, hogy tsak amagános uton járhasunk, az uton kivül mondgya szent prosperas mentöl sebesebben fut valaki, annál inkáb el tévelyedik és el távozik atzéltol, ahová igyekezik, ettöl vagyon hogy oly kevesen vannak a keresztyének közöt, kik el érik az üdveséget, annak leg nagyob resze a haszon keresésböl, tudatlanságbol. ollyan hivatalokra adgya magát a mellyekre alkalmatlan. és amelyekre nem Istentöl hivatatott, alig vagyon valaki, aki valamely hivatalnak választásakor, az ö akarattyát kivánná meg visgálni elsöben, vagy, ha valaki hozzája folyamodik is, de az ö akarattya gyanánt amaga hajlandoságát, és akarattyát követi

K. Mitsoda abizonytalanságra valo nem futás?

F A nem egyéb, hanem hogy ki ki bizonyosá tegye a maga üdveségit, a menyiben lehet, nagy hüségel követvén az Istent, minden maga viselésit az Évangyéliumnak meg változhatatlan rendéhez szabja, az Istenhez fusson a szeretet által, mindent az által tselekedgyék,

K Mitsoda ahartzolás; és a levegö eget verés.?

F A nem más, hanem amidön valaki valamely külsö áitatoságokhoz kaptsollya magát, a mellyekre nem köteles, és a melyekre köteles,

(II. Épistolák: 138)


Előző oldal | Következő oldal