F Meg engedé azért, hogy meg alázza, meg gyógyittsa, vagy meg oltalmaza valamely belsö kevélységtöl, eszerent hagya aválasztatit némely alkalmatoságokban. bizonyos fogyatkozásokban esni, azért hogy meg üsmértesse vélek, a magok gyengeségit, és hogy magoknak ne higyenek. hanem az Istenhez folyamodgyanak. alázatoságal. és buzgoságal., és hogy vélek el hitesse, hogy tsak a kegyelemböl tselekedhetnek jót.

K Nagy volté a Mojses vétke?

F Ugy tettzik mint ha könnyü lett volna, mivel az ö kételkedése tsak attol volt; hogy fel haborodot volt. annak a háláadatlan népnek. az Isten ellen valo zugolodásán, és fel támadásán. ettöl vagyon hogy meg nem tartá azt a sziv béli békeséget, és azt az Istenhez valo bizodalmat. amelyet mutata egész életinek minden tselekedetiben. el nem hitetvén magával. hogy az ur kedvezésel lehesen ahoz a fel támadot néphez, ez a pelda meg mutattya, mitsoda szükséges tsendes elmével járulnunk az ur eleiben.

K Ha amojses vétke oly könyü volna, miért bünteté meg az Isten oly keményen, meg nem engedvén néki hogy bé menyen az meg igért földre?

F Mert 1. a Mojses kételkedése. jelenté a sidok hüsegtelenségeket. a melyért meg nem érdemlék az Anyaszent egyházban valo meneteleket, melyet jelenté a meg igért föld, 2. mert az Isten meg bünteti keményen fiainak vétkeket, azért hogy a más világon azt el kerülhesék, és vehesék jutalmát jó tselekedeteknek.

K. Mit jelent akö, a melyet meg üté Mojses, és a veszö. a melyel vizet botsáta.?

F A kö jelenté akristust, szent pál szerént., ö is az az élö viz. mely el ólttya a szomjuságunkot, és a veszszö jelenté a lántsát, a mely vért, és vizet botsáta a kristus oldalábol: jelentvén a kereszttségben lévö vizet. és kegyelmet, mely meg tisztittya alelket a bünböl, el olttya a világi jok után valo szomjuságot, és szomjuhoztattya a mennyei jókót.

(II. Épistolák: 338)


Előző oldal | Következő oldal